is het waar dat je van tarwe vocht vast houdt?

ik heb wel wat meer bruin tijgerbrood gegeten de laatste tijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
nu houd ik veel vocht vast in mijn benen en voeten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
Erna55
6 jaar geleden
Nee. Dit heeft niets met broodeten te maken.
Waar heb je die informatie vandaan ?
Amadea
6 jaar geleden
Misschien heb je de laatste tijd wat te veel zout naar binnen gekregen? Dat kan wél oorzaak zijn van vocht vasthouden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik las het op GV van een aantal jaren geleden.
maar het leek mij onwaarschijnlijk
de vraag was uiteraard anders, ging over stress en vocht vasthouden.
ik heb niet meer zout gegeten, daar pas ik erg voor op.
wel heb ik veel stress.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tarwe doet dit bij een allergie of intolerantie. Het is dus niet de tarwe op zich maar een reactie van het lichaam op tarwe en dan meestal op tarwegluten.
Dit kan zonder dat je andere klachten hebt. Bij een intolerantie kan het zijn dat een kleine hoeveelheid geen klachten geeft, maar grotere hoeveelheden wel. De makkelijkste manier om er snel achter te komen is het te proberen.

Antwoorden (1)

Dit is niet per se waar.
Wat je wel kunt hebben is glycogeen vasthouden, dat is een energievoorraad in je spieren. Als je normaal laag in koolhydraten eet, heb je weinig glycogeen reserves. Als je dan eens iets koolhydraatrijk eet zoals brood, dan gaat je lichaam extra energie opslaan in de vorm van glycogeen, en hierdoor lijkt het of je veel vocht vasthoud.
Als je regelmatig koolhydraten eet heb je dit effect veel minder of niet.
Ritsuka
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank je wel, misschien kan ik hier wel wat mee.