mijn man heeft elke keer pijn in de rug en dat straalt uit naar zijn rechterbeen, moet ik me zorgen maken?

Hij wil nog niet naar de huisarts.

Toegevoegd na 13 minuten:
Zou het ook aan de bloeddoorstroming kunnen liggen, hij heeft slechte aderen in zijn benen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien helpt het als je zegt dat een mens niet zomaar pijn heeft, je lichaam geeft aan dat er iets niet goed zit
Voor veel mannen zal dit helaas een te 'zweverig' argument zijn :) Luisteren naar je lichaam......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slechte doorbloeding kan ook klachten geven maar dat is dan geen pijn die in de rug begint.
Je zou een enkel/arm index onderzoek aan kunnen vragen,dat meet de doorbloeding.

Het beste antwoord

Met de bloeddoorstroming heeft het waarschijnlijk niets te maken. In de onderrug bevinden zich vele structuren die pijn kunnen veroorzaken: spieren, pezen, banden, gewrichten, botten, zenuwen.

Bij lage rugpijn die uitstraalt naar een been, maar niet tot onder het niveau van de knie, spreekt men van Lumbago. Bij rugpijn met uitstraling tot onder het niveau van de knie spreekt men van Ischias. Vooral in het tweede geval moet men rekening houden met de mogelijkheid van een rughernia.

Als er in zijn benen spierzwakte optreedt, als hij niet meer op zijn tenen kan staan of door een been heen zakt, dan moet hij toch een arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je MOET je geen zorgen maken. Rugpijn kan gewoon het gevolg van stijve spieren zijn. Maar het kan ook vervelender zijn. Daar is op afstand weinig zinnigs over te zeggen. Ik zou hem toch pushen om een keer bij de huisarts een afspraak te maken als dit aanhoudt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pijn met uitstraling,krachtverlies en of plasklachten zijn de moeite waard om door je Huisarts te laten beoordelen.
Het kan duiden op een hernia,het hoeft niet zo te zijn maar als het wel zo is dan heb je een andere behandeling nodig dan alleen pijnstillers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is moelijk vanaf hier te zeggen wat er aan de hand is. Het zou een simpele lage rugpijn kunnen zijn, een hernia of ischias. Alle deze problemen zijn vervelend, maar geen van alle verschrikkelijk zorgwekkend.
Een huisarts of fysiotherapeut kan uitsluitsel geven wat er aan de hand is. Bij een fysiotherapeut of oefentherapeut kan uw man oefeningen aanleren die pijnklachten kunnen verminderen. Maar hij zal natuurlijk uiteindelijk zelf daar naartoe moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan een verknelde spier zijn ik heb het ook gehad de Zelfde klachten de medicijnen tramadol werken er perfect tegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JA
Elke dag pijn kan nooit goed zijn!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals jij het uitlegt denk ik dat het een hernia is.
mijn vader heeft 2 keer een hernia gehad, en verschillende familie leden ook.
ik zou hem toch maar naar de dokter sturen,.. maar het kan ook een beknelde spier/zenuw zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artsen gaan pas bijkomende testen doen in volgende gevallen, omdat ze een discus hernia willen uitsluiten:

1) de pijn straalt uit tot ONDER de knie
2) er is gevoelsverlies (alsof een stuk van het been slaapt. Test door langs de benen en voeten te strelen en vergelijk beide benen voor-achter-links-rechts)
3) er is krachtsverlies in het pijnlijke been (test ook of je nog op de tenen en hielen kan staan)
4) er is "zadel-anesthesie": gevoel dat het gebied rond de genitalen of bips slaapt.
5) de blaas kan niet meer (goed) geledigd worden.

Bij 1+2 zal men doorgaans een (niet-dringende) scan plan, afhankelijk van het centrum.
Bij 3, 4 of 5 doet men in urgentie een scan, vaak gevolgd door een operatie.

Straalt de pijn echter uit tot aan de knie of tot boven de knie en is er geen sprake van één van bovenstaande punten, dan is er meestal geen reden tot paniek. Wat rustig aan doen, een Ibuprofen én bijkomende pijnstilling nemen en eventueel fysiotherapie laten voorschrijven om de rugspieren te trainen zodat de rest van de rug ontlast wordt.

Beterschap voor je partner !