Wat is de oorzaak van mijn kramp en hoe voorkom ik het?

Ik heb de laatste tijd vaak dat ik plotseling enorme kramp krijg, bijna altijd in mijn bovenbeen onder mijn heup, maar ook soms in mijn kuit. Meestal heb ik het na het uitrekken.

Het is na een minuut alweer weg, maar het doet enorm veel pijn en als ik maar 1cm beweeg schreeuw ik het uit van de pijn.

Ik heb ook altijd de rest van de dag pijn op de plek van de kramp.

Ook is het altijd aan de rechterkant.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/585123/oorzaken-kramp-aanvallen-ervanaf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeer grote kans dat het door een magnesium tekort komt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Krijg jij wel genoeg vocht binnen ?
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik las onlangs dat magnesium kan helpen, maar alleen bij zwangere vrouwen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat het alleen bij zwangere vrouwen zou helpen komt waarschijnlijk door deze publicatie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0048475/ Ik probeer de onderliggende onderzoeken te vinden maar dat lukt me niet.
Wel kwam ik deze tegen, waar ze magnesium-oxide testen bij kramp.
http://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2603490
Dat gaat natuurlijk niet werken, want mg-oxide wordt nauwelijks opgenomen en om die reden door de apotheek geven als veilig laxeermiddel. ps. de snelste manier om zonder risico zo veel magnesium op te nemen als je lichaam nodig heeft, (dat kan heel veel zijn, om een tekort aan te vullen) is het als magnesium olie (magnesium zout opgelost in water) op je huid te smeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee hoor, niet zwangere vrouwen krijgen het ook aanbevolen door arts en diëtist(e).

Antwoorden (2)

Dat je pijn hebt na de kramp is geen wonder - kramp is het extreem sterk samentrekken van spiervezels, en daarbij kunnen sommige vezels beschadigd raken.

De oorzaak van je kramp kan liggen aan wat je vlak daarvoor hebt gedaan. Ben je aan het sporten geweest? Zo ja, heb je een goede warming-up gedaan? Actief sporten zonder warming-up kan slecht zijn voor je spieren, en kan leiden tot dergelijke krampen. Als dit de oorzaak is, kan een goede warming-up wonderen doen.

Doe je een sport waarbij je ook wel eens een tijdje niets doet, denk er dan aan dat je ofwel tijdens dat "niets doen" toch warm blijft en je spieren blijft gebruiken, ofwel dat je na de "pauze" opnieuw een korte warming-up doet.

Is dat het niet, kijk dan eens of je wel op de goede manier rekt. Laat je adviseren door een (sport)fysioloog, een fysiotherapeut, of een sportleraar.

Als dat alles het niet is, denk ik dat een bezoek aan de huisarts raadzaam is. Die kan samen met jou op zoek gaan naar de onderliggende oorzaak. De huisarts kan ook iets dat wij via deze site niet kunnen, namelijk: verbanden leggen met andere dingen.

Misschien is er iets aan de hand met je zenuwen, bijvoorbeeld een beklemming. Of misschien heb je bepaalde tekorten. Een bloedonderzoek zou dat kunnen uitwijzen. Zo'n bloedonderzoek kan ook aantonen of er misschien een onopgemerkte ontsteking is die deze krampen als bijverschijnsel heeft.

Bij spierkrampen denk ik in eerste instantie aan magnesium. Een bloedonderzoek kan aantonen of je daar een tekort aan hebt. Is dat het geval, dan is de oplossing eenvoudig: bijslikken. Heb je een tekort aan een ander mineraal, of aan bepaalde vitaminen, dan kun je ook daar iets aan doen.

Ga hoe dan ook nooit zomaar op goed geluk iets bijslikken. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan namelijk schadelijk zijn. Bij magnesium bijvoorbeeld kan een te hoge inname op termijn (10 tot 15 jaar) leiden tot botproblemen. Zink, dat net als magnesium heel populair is in de alternatieve hoek en dat - eveneens net als magnesium - heel vaak lukraak wordt aanbevolen, kan leiden tot neurologische problemen. Sommige vitaminen kunnen de nieren en/of de lever beschadigen.

Laat een mogelijk tekort dus constateren door de huisarts, via een bloedonderzoek. Ga alleen bijslikken als je daadwerkelijk een tekort hebt. En dan nog: slik alleen zoveel als nodig is om het tekort op te heffen, beslist niet meer, want overdaad schaadt.

Cryofiel
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Plus. Een compleet antwoord.
Cryofiel
6 jaar geleden
Dank je, Erna55! Wat ik nog had willen toevoegen maar waar geen ruimte meer voor was, is de tip om - in geval van een tekort - eerst een dosis te bepalen die waarschijnlijk het tekort precies opheft. Maar: dat blijft natuurlijk een redelijke gok. Dus: neem een dosis die waarschijnlijk goed is. Slik die een half jaar. Laat na een half jaar opnieuw je bloed controleren, om te kijken of je net te veel, of net te weinig aan het aanvullen bent geweest. Na dat tweede bloedonderzoek kun je dan de dosis een tikje aanpassen. Natuurlijk in overleg met de huisarts.
Kramp kan ook voorkomen bij de ziekte/syndroom van Conn ofwel primair hyperaldosteronisme. Deze ziekte kenmerkt zich door een teveel aan aldosteron, een hormoon van de bijnierschors. Dit resulteert in een te hoge bloeddruk, en soms ook (na voortschrijding van de ziekte) een te laag kalium.
Laat je bloeddruk en je kalium meten. En evt. het aldosteron in je urine.