wat is het verschil tussen lintworm en spoelworm?

Ik heb net een worm van ongeveer 25 cm lang en 1 cm breed uitgepoept. Ik heb geen idee wat voor een worm dit is. Maar wat zijn de verschillen en wat kan je het beste doen (ps dokter is echt de allerlaatste optie).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet verdorie nogal een shock geweest zijn :-/
Ritsuka
11 jaar geleden
waarom is dokter allerlaatste optie? zou ik juist als eerste heengaan, vaak is het een kwestie van pilletjes slikken en klaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Nee ik blijf liever met een stel vreetgrage vrienden in mijn darmen rondlopen dan even bij de dokter te vertellen wat er aan de hand is, want hij zou eens naar mijn blote kont willen kijken, aiaiaiai!"

Het beste antwoord

Een spoelworm is bleekgeel tot roze roodachtig van kleur, 15-40 centimeter lang, en bevindt zich in de dunne darm. Besmetting vindt plaats door het eten van onvoldoende gewassen rauwe groente of fruit en kan vage buikklachten, diarree of verstopping veroorzaken.
Besmetting met honden- of kattenspoelwormen, opgedaan in zandbak, tuin of plantsoen kan in zeldzame gevallen koorts, buikpijn en prikkelhoest veroorzaken.

Een lintworm komt voor in het voorste deel van de dunne darm en kan 5-10 meter lang worden. De worm bestaat uit platte segmenten, die met het blote oog te zien zijn in de ontlasting. De lintworm is herkenbaar aan zijn hoekige rijstkorrelvorm. Besmetting vindt plaats door het eten van besmet rauw, of niet goed doorbakken vlees. De lintworm veroorzaakt soms buikklachten, diarree en een licht gewichtsverlies.

Het is raadzaam een arts te raadplegen bij een lintworminfectie en bij aanhoudende klachten van vermoeidheid. Zwangere vrouwen dienen bij een worminfectie altijd naar de huisarts te gaan. De behandeling van een worminfectie gebeurt met behulp van geneesmiddelen, in combinatie met een goede hygiëne.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn 4 soorten wormen die in nederland voorkomen:
aarsmade: bleekgeel/wit,0,5-1cm,vaak bij kinderen,in de dunne darm en blindedarm,veroorzaakt jeuk
spoelworm:bleekgeel tot roze/roodkleurig,15-40cm,dunne darm,veroorzaken vage buikklachten,diarree,verstopping
lintworm:5-10m!,dunne darm,veroorzaakt soms vage buikklachten,diarree en licht gewichtsverlies
zweepworm:bleekgeel/wit,3-5cm,geven zelden klachten

En ja, daar heb je toch echt medicijnen voor nodig en gelukkig kun je die gewoon kopen bij de drogist. Misschien nu nog wel; zoek naar wormkuur tabletten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je zeker weet welke worm het was vind je hier ook de dosis voor de medicatie: http://www.serviceapotheek.nl/pages/ApoNLZelfzorgSA.asp?articleid=136334&token=107492692@OfgQbKdcMdeNa&AandoeningID=13