Wat is een goed hulpmiddel voor het aantrekken van een steunkous?

Voor een ouder persoon, een hulpmiddel dat diegene bij voorkeur zelf kan gebruiken.

Het aantrekken kost erg veel moeite, door de strakheid van de kous en ook door hevige rugklachten.

Op internet zie ik diverse hulpmiddelen staan.
Maar wat echt handig werkt, dat is me niet voldoende duidelijk.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

U kunt bij een thuiszorg winkel speciale zakken halen die van onder en boven open zijn en lijken op een sok.Maar dan van ander materiaal .Deze schuif je over je voet plus been steunkous erover en daarna zak(sok) weg trekken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Heb je hier zelf (of iemand in je omgeving) ervaring mee, of dit echt handig werkt? Het is bestemd voor iemand die weinig kracht in haar handen heeft en een slechte rug, die moeilijk krom kan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap het probleem. Vooral voor het uittrekken van dat hulpmiddel (tussen kous en been wegtrekken dus) is kracht en lenigheid nodig die veel ouderen niet meer hebben. Als het helemaal niet kan, houdt het op, maar dat ding eindigt in een lus (die voor open teen steunkousen). Als die ergens aan gehaakt kan worden, wordt dat wegtrekken een kwestie van je been terug trekken, ipv iets dat lijkt op een heel strak zittende sok uittrekken met de punt tussen je vingers. Een heel verschil dus. Ergens in de kamer een haak van bijv. een snelbinder, en klaar. Gaat dat nog te zwaar, dan zou het met een katrol of zo kunnen, maar dan wordt het oppassen geblazen. De persoon moet wel in staat zijn om zelf in de stoel te blijven als er zo hard getrokken wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog een tip: krijg een (liefst ervaren) thuiszorger te spreken, die hebben vast tips waar ik niet op kom. Soms ook de winkelier die steunkousen verkoopt.
N.B.: dit antoord is voor de variant met OPEN teenstuk. Voor dichte steunkousen, t/m de tenen, weet ik er geen.

Een zogenaamde "sleeve", te koop voor een paar tientjes, afhankelijk van de leverancier en of er wel of geen uittrekhulp bij zit. In het laatste geval zit je al tegen de 30 euro. Die sleeve, door de meeste verzekeraars niet vergoed, heet "easy slide", en is gemaakt van parachute-stof. Echter: (goed nieuws, jaja!): je kunt ze makkelijk namaken, of meteen de 1e maar zelf maken. Die parachutestof is moeilijk te krijgen, maar een goed alternatief is spinnakerdoek. Te koop in winkels voor zeilsport, en voor vliegers (er worden vliegers van gemaakt). Desgewenst stuur ik een foto van mijn maaksel, maar het is gewoon een dichte zak, of beter gezegd een dubbelwandige, taps toelopende, die op het breedst iets voorbij de hiel reikt (vanaf de tenen). Er moet aan 1 kant een stevig stuk zitten als handvat, en je voet moet er dus tot net over de hiel in passen (bij te lang of te kort wordt het moeilijker). Te doen door iemand die nauwelijks een naaimachine kan bedienen. Die spinnakerstof is iets minder glad, maar dat gladde gaat er bij de echte Easyslide toch in een paar maanden af. En je hebt heel goedkoop een stuk of wat sleeves. Elke orthopedische middelen winkel heeft ze of kan ze bestellen (de echte).
Nog een tip: binnenste-buiten dragen. Is ook prettiger bij het lopen. De kous moet wel blijven zitten, en dat verschilt per merk. 2 getest, de dunste voldoet ook binnenstebuiten. Wel lastiger bij het uittrekken. Maar aantrekken kan dan (meestal, bij gezonde personen) zonder hulpmiddel. Helemaal als je voetcreme of iets anders op je voeten smeert, wat sowieso aan te raden is. En ja, die kousen kunnen daar best tegen. Resumé: een (dyi) sleeve, crême, en binnenstebuiten. O, en nagels bijhouden, steunkousen zijn net nylons: ladders.

Toegevoegd na 9 minuten:
Hm.. ik zie dat je al hulmiddelen hebt bekeken, en niet goed beoordeeld. Daar zit die sleeve wsch. ook bij. Ja, niet iedereen kan dat nog. Maar ik weet geen betere, en samen met binnenstebuiten en crême lukt het misschien wel. Echter, dan kan bij het uittrekken juist hulp nodig zijn. Anders kom je op robots, vrees ik.
Nog een tip, ongeacht zelf of door een hulp: stroeve werkhandschoenen. Rubber binnenkant, profiel. Soms voor weinig geld (Action) en anders bij DHZ zaken. Sommige huishoudhandschoenen voldoen ook. Makkelijk o.a. bij verschuiven, verbazend goed gaat dat. Ook bij strakke sportkleding btw, en wie weet wat nog meer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje voor je uitgebreide reactie en tips!
Of het om een open teen gaat, moet ik navragen; het is voor iemand anders. Ik was vooral op zoek naar ervaringen van mensen die zelf zoiets gebruiken.
Op internet staat wel wat er beschikbaar is. Maar wat daarvan echt goed werkt, weet je pas als je het van echte gebruikers hoort.
Daarom is het fijn dat jouw eigen ervaring hierover te lezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan. Om een indruk te geven: wie een gewone kous kan aantrekken, kan zo'n dubbele zak om de voet doen zoals nodig. En wie een beetje strakke kous makkelijk kan aantrekken, kan een steunkous binnenstebuiten met nog iets meer kracht denk ik ook wel aantrekken over zo'n gladde zak. Maar als die niet helemaal goed zit, moet er gedraaid of verschoven worden, en dan komen die handschoenen van pas. Je moet met 1 hand goed, en liefst met 2 tegelijk redelijk goed bij je voet kunnen, mistens halverwege tot de tenen. Uittrekken hoeft niet met de hand, als ergens aan gehaakt kan worden.
Dat glad maken met crême, en ook binnenstebuiten aan doen, zullen ze in de winkel wel afraden. Die kousen zijn aan de binnenkant bijna van schuurpapier om verschuiven te voorkomen. Maar dat kan dus reuze meevallen in de praktijk, bij de Mediven Forte niet, die zakken gewoon af als je meer loopt dan 100 m/dag. De Mediven Regular zit veel prettiger, en die zakt niet af, ook niet binnenstebuiten. Is wel dunner, maar qua werking even sterk.
Deze laat zien hoe het voor mensen met groot overgewicht (Obese) mogelijk is.
Nee, niet uit eigen ervaring, maar wel van iemand die deze gebruikt: werkte goed.
N.B. Let wel op dat niet iedere zorgverzekeraar alles vergoedt, kan soms heel verkeerd uitpakken en duur zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=CnA159QDYKQ
https://www.youtube.com/watch?v=CfRCitmzYYw