Waarom is de huid rond kleine wondjes/wonden rood en waarom zijn ze warm?

Ik merk dat als ik wondjes heb, de huid eromheen rood is geworden en warm aanvoelt, hoe komt dit? En wat heeft dit voor doel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
46.7K

Antwoorden (2)

Dan is je lichaam bezig met het afweerststeem. Extra doorbloeding zorgt voor genezing en maakt het rood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De reactie, die je ziet is een ontstekingsreactie.
Een ontsteking is elke reactie in het lichaam, die gepaard gaat met roodheid, pijn, zwelling en een verminderde functie (of in het latijn rubor, dolor, tumor et functio laesa).
Onder de microscoop zou je zien, dat de bloedvaatjes in je huid wijder open zijn gaan staan. Doordat er meer bloed door dat plekje stroomt krijgt de huid een rodere kleur, bloed is warm (lichaamstemperatuur) en dus voelt dat stukje huid ook warmer aan de rest van je huid. Doordat de bloedvaatjes wijder zijn geworden lekt er ook wat vocht uit de vaatjes, waardoor het weefsel een beetje opzwelt. Bij een flink ontstekingsproces zou het ook duidelijk pijnlijk zijn en zou de barrierefunctie van de huid zijn verminderd; zo uit je omschrijving heb ik niet het idee, dat dit bij jou zal spelen.

Als je ergens een wondje hebt, dan zijn er een aantal redenen waarom je lichaam er meer bloed naar toe stuurt. Ten eerste zijn er in een wondje altijd wat cellen kapot en/of dood gegaan. Deze cellen moeten worden opgeruimd. Er is waarschijnlijk wat vuil ingekomen, dat moet worden opgeruimd. De huid is kapot en dus is er een risico, dat er bacteriën gaan groeien, die moeten in toom worden gehouden. Voor al deze redenen zijn meer witte bloedcellen nodig. De enige manier om die ter plaatse te krijgen is door de bloedtoevoer te verhogen.
Daarnaast wordt op deze manier de aanvoer van voedingsstoffen verhoogd, zodat er makkelijker nieuwe cellen kunnen groeien, zodat de wond makkelijker en sneller geneest.

Dit alles is dus een ontstekingsreactie; dat is dus duidelijk iets anders dan een infectie. Bij een infectie is er een kolonisatie van bacteriën in de huid (of virussen of parasieten, maar dat is meestal in andere organen). Om een infectie te kunnen bestrijden moet het lichaam ook meer bloed ter plaatse brengen; dus komt er dan een ontstekingsreactie op gang. Een ontstekingsreactie kan dus veroorzaakt zijn door een infectie, maar kan hier ook los van staan. Er zijn nog vele andere oorzaken voor een ontstekingsreactie, zoals bv een normale wondgenezing.

Als er geen infectie speelt dan is het rode gebied rondom het wondje meestal kleiner dan 1cm. Is er toch een rode rand dikker dan 1 cm, dan is het toch goed om een arts mee te laten kijken, omdat er dan mogelijk sprake is van een infectie. Dat hoeft niet meteen te betekenen, dat er medicatie voor gegeven moet worden, maar dat kan de arts dan voor je beoordelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Het is me duidelijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan.