Ja, dat is merkbaar. Hypnagoge schokken worden gewoonlijk één of twee keer waargenomen tijdens de nacht.
De hypnagoge schok of slaapstuip is een onwillekeurige stuiptrekking van de spieren die zich vaak voordoet tijdens de overgang van waken naar slapen. Het wordt vaak beschreven als een vallend gevoel of een elektrische schok; dit veroorzaakt dan de hypnagoge schok.
Deze stuiptrekkingen zijn niet gevaarlijk voor de persoon zelf maar kan tot schrik-reacties leiden van de persoon die zich ernaast bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja,
De hypnagoge schok of slaapstuip. Dit is het vervelende gevoel dat we soms ontwaren wanneer we tussen slaap en wakker vertoeven en het ineens net lijkt of we in een put vallen. Soms kan dit als een elektrische schok gewaargeworden worden. De slaapstuip betreft een onwillekeurige stuiptrekking van spieren. Deze schok komt normaal e1 à 2 keer per nacht voor (al dan niet bewust gewaarwordend door de persoon). Men heeft het meeste kans op een slaapstuip wanneer men oververmoeid is of eigenlijk erg oncomfortabel ligt.
fremar