Oorzaak ziekte van Menière
In het binnenoor zitten compartimenten met de vloeistoffen endolymfe en perilymfe die van elkaar gescheiden zijn door het membraan van Reissner maar door lekkage onbedoeld contact met elkaar maken. Dit veroorzaakt een soort "kortsluiting", waardoor verkeerde informatie naar het evenwichtscentrum in de hersenen wordt gestuurd met duizeligheid als gevolg. Tegelijkertijd worden de haarcellen in het slakkenhuis beschadigd hetgeen leidt tot slechthorendheid en tinnitus.

Het gebruik van (draadloze) oortjes kan onverstandig zijn als je het geluid te hard hebt staan. Dit kan nog meer haarcellen in het slakkenhuis beschadigen.
SimonV