Het kan zijn dat je al (lichte) rugpijn had, en dat getriggerd werd door de buikoefeningen.
Normaal gesproken is het niet de bedoeling dat je van buikspieroefeningen rugpijn krijgt, dus misschien doe je iets niet goed.
Vraag eens aan een ervaren iemand of instructeur of je de oefening goed uitvoert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is heel normaal.
als je beweegt dan zijn er meer spieren in gebruik dan je zou denken. dus als je met je buik bezig bent dan ook met spieren in je rug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Crunches, sit-up’s, side bends en twists zijn slecht voor je onderrug en wervelkolom. De rug word namelijk gedwongen in een houding die niet natuurlijk is, daarom hebben sommige mensen last van de onderrug en nek bij het doen van deze oefeningen.
De buikspieroefeningen waarbij men op de rug liggend de benen in de lucht moet dragen, bijvoorbeeld fietsen in de lucht zijn ook slecht.
Hierbij wordt onder invloed van de heupbuigers met hun aanhechting op de onderste rugwervels de druk verhoogd op de tussenwervelschijf.
Hieronder kan je lezen hoe je dan wel kan trainen zonder pijn in de rug:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. Maar toch blijft het een kwestie van goed uitvoeren. Als iemand zijn lichaam niet goed voelt of motoriek niet zo goed is, kan hij/zij moeilijker de techniek aanleren. Ik spreek uit eigen ervaring, als ik zeg, dat er mensen zijn, die zelfs de goede buikspieroefeningen nog verkeerd uit kunnen voeren.
Licht eraan wat voor pijn je voelt. Want je buikspieren hechten aan op je wervelkolom!! Sterker nog.. het grootste deel van die spieren zit bij de rug. Als je het als spierpijn ervaart is er niks aan de hand.
als het anders is zou ik die tips van hierboven even volgen ;)