Ik heb al een aantal weken jeuk binnen in mijn oor. Waar kan dit door komen?

Het jeukt best vaak en ook doet mijn oor bij aanraking (binnenin) meer pijn dan normaal. Waar kan dit door komen, en kan ik er zelf iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Door schoonmaken beschadig je de binnenbekleding van de gehoorgang waardoor micro-organismen kleine ontstekingen kunnen veroorzaken. En daar krijg je jeuk van. Dat vergroot de neiging weer om te gaan raggen met wattenstaafjes, waardoor de kwaal in stand blijft.

Remedie: nooit meer met wattenstaafjes in je oren pulken en even naar de huisarts die je zure oordruppels kan voorschrijven, al dan niet met een lage dosering ontstekingsremmer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

waarschijnlijk gewoon Oorpijn

bij de apotheek vragen naar Oordruppels .

elke dag druppelen totdat het weg is : )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een infectie, eczeem, bacterie maar misschien ook irritatie door het krabben/wrijven en er regelmatig met je (ongewassen) handen aanzitten.

als een huid geneest kan het jeuken, maar ga voor alle zekerheid naar je huisarts omdat deze in je oor kan kijken en kan zien wat er aan de hand is zonder oorzaken te opperen en maar wat in het wilde weg te gokken.

weet niet of je gezwommen hebt, maar hier kan ook de oorzaak liggen van de klachten.

dus laat je geen oor aannaaien hier, en maak even een afspraak met de H.A. zodat je zekerheid hebt. ;-)

wat je zelf kan doen: er zo min mogelijk aanzitten, en als je aan je oor zit dit enkel doen met schone handen.

voor de zekerheid niet zwemmen zodat er geen vuil (water) in je oor komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kan ook een haar of een grasaartje in je oor zijn klemgeraakt en gaan irriteren. Gewoon even door de huisarts in je oor laten kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook een schimmel zijn.
Wat je kunt doen is druppelen met azijn of alcohol.
Ik vind zelf alcohol prettiger, want dat droogt snel op en 'verdooft' de jeuk.
Als het niet overgaat - naar je huisarts.