Kan je maag 'krimpen' als je voor langere tijd weinig eet?

Ik studeer sinds een paar maanden in China en de eerste weken at ik twee maaltijden per dag en vaak nog een stuk fruit. Halverwege heb ik een flinke buikgriep/voedselvergiftiging opgelopen. Ik heb daar nog zo'n twee weken een raar gevoel van gehad in mijn maag en daardoor heel weinig gegeten (kwart tot halve avondmaaltijd en een banaan per dag). Nu heb ik helaas nog steeds dat ik al na een paar happen van een maaltijd een vol, pijnlijk gevoel in mijn maag krijg (alsof er een steen op mijn maag ligt) en als ik dan door eet word ik erg misselijk en moet ik gaan liggen. Ook is het hongergevoel verdwenen, dus ik moet mezelf elke keer forceren om iets te eten. (Ik moet er bij vertellen dat ik de laatste tijd heel slecht slaap hier, ik val vaak pas om 04:00 in slaap en word wakker om 12:00, ik weet niet of dit van invloed is).

Ik maak me een beetje zorgen omdat ik eigenlijk veel te weinig voedsel binnenkrijg. Ik vroeg me af of je maag kan 'wennen' aan het feit dat deze minder voedsel heeft gekregen en of je je maag kunt trainen om meer te kunnen eten (door meer te eten dan dat je eigenlijk op kunt), of dat er wellicht iets anders aan de hand is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Ja, je maag is minder gewend. Hoewel je maag ook in letterlijke zin kan krimpen of uitrekken zal dat in zo'n korte tijd waarschijnlijk niet het probleem zijn. Maar het is een bekend fenomeen dat bijvoorbeeld mensen met een - restrictieve - eetstoornis last kunnen krijgen van een vertraagde maagontlediging. Dit bemoeilijkt vaak de behandeling, omdat dit bij normale porties voedsel kan zorgen voor klachten als misselijkheid, snelle verzadiging, een erg vol gevoel, gevoel van druk in de maag of slokdarm tot het naar boven komen van voedsel en braken aan toe.

Hoewel er bij jou geen sprake is geweest van een eetstoornis, heb je wél langere tijd minder gegeten en kan dit aanleiding geven tot dergelijke problemen. Wat ook mee zal spelen, is dat je gewoon niet meer gewend bent aan een wat voller gevoel. Dat is iets waar je jezelf langzaam weer aan zult moeten wennen. Het goede nieuws is dat wanneer een vertraagde maagontlediging ontstaat door (extreem) afvallen, dit meestal weer vanzelf zal herstellen als je weer normaler gaat eten en je weer wat aankomt.

Een ander punt is het psychologische en hormonale aspect: het is bekend dat bij mensen die er gevoelig voor zijn, langdurig te weinig eten kan leiden tot dezelfde symptomen die we ook zien bij eetstoornissen. Ook dat kan ervoor zorgen dat het moeilijk is om weer normaal te gaan eten.

Je zit dus een beetje in een zgn. 'catch 22': als je gaat eten krijg je klachten, en als je niet meer gaat eten, gaan die klachten niet over. Je zult er voor moeten zorgen dat je weer voldoende gaat eten. Probeer producten te vinden die bij jou wat minder snel zo'n vol gevoel geven, maar wél veel voedingsstoffen bevatten. Gebruik indien nodig wat meer (half)vloeibare producten. Eet wat vaker kleinere maaltijden verspreid over de dag, en probeer in de gaten te houden dat je alles binnenkrijgt wat je nodig hebt. Op internet is van bijna alles de voedingswaarde te vinden tegenwoordig, en er zijn ook diverse sites waar je kunt invullen wat je hebt gegeten die vervolgens voor je berekenen wat je allemaal binnen hebt gekregen.

Als het je niet zelf lukt om weer voldoende te gaan eten, zoek dan hulp en wacht daar niet te lang mee. Een diëtiste zou je kunnen adviseren over wát te eten, en een arts kan uitzoeken wat precies de reden is dat je deze klachten hebt en zou je bijvoorbeeld tijdelijk medicatie voor kunnen schrijven die de maagontlediging versnelt, zodat je minder snel misselijk bent en je niet meer zo'n enorm vol gevoel hebt.