Kan huisstof in de woon- of slaapkamer onstekingsreacties veroorzaken in het lichaam (organen, bloedvaten, etc)?

Bijvoorbeeld door het inademen ervan door niet afstoffen of stofzuigen.

1.7K

Antwoorden (1)

Ja natuurlijk kan dat.
Een van de meest voorkomende problemen met huisstof is een huisstofmijt allergie. Bij zo'n allergie ben je allergisch voor met name de uitwerpselen van de huisstofmijt allergie; die uitwerpselen zijn onderdeel van het huisstof. Aangezien allergische reacties ook ontstekingsreacties zijn komt er bij een allergie voor huisstofmijt een ontstekingsreactie (de allergische reactie) op gang na inademing van het huisstof. De ontstekingsreactie speelt zich dan met name af in het neusslijmvlies.

Daarnaast spelen er soms nog andere, meer sluipende gevaren in huisstof. Probleem is dat huisstof niet één stofje is, maar een verzameling van vele verschillende onderdelen. Welke stofjes er precies in het huisstof zitten verschilt van huis tot huis; elk verschillend stofje kan een ander effect hebben en daardoor is het nooit helemaal zeker aan te geven hoe schadelijk het huisstof bij jou thuis zal zijn.
De (uitwerpselen van de) huisstofmijt komt eigenlijk in elk huis wel voor. Een ander voorbeeld van stofjes die in huisstofmijt altijd wel te vinden zijn zijn endotoxines. Endotoxines zijn stofjes die vrijkomen uit bacteriën op het moment dat zij doodgaan. Bacteriën in huisstof gaan ook dood en dus komen er endotoxines vrij. Als de endotoxines met het huisstof worden ingeademd dan komen zij die in de luchtwegen terecht en veroorzaken zo (vaak chronische) ontstekingsreacties; een bronchitis, COPD en mogelijk ook astma kunnen zo ontstaan.

Kwartsstof komt ook redelijk vaak voor in huisstof. Chronische inademing daarvan kan stoflongen geven. Hierbij ontstaat er een milde, maar chronische ontsteking in de longen met littekenvorming in en om de longen tot gevolg. Het longweefsel wordt dan minder elastisch met benauwdheidsklachten tot gevolg.

Ongetwijfeld is dit niet een compleet lijstje, maar dit zijn de voorbeelden die ik zo kan bedenken. Zoals gezegd is meestal niet te zeggen waaruit het huisstof precies bestaat; de precieze effecten zijn dan dus ook niet (of lastig) te voorspellen.
De gevolgen van huisstof spelen zich (naar mijn weten althans) vooral af in de luchtwegen. Fijnstof, zoals dat uit auto's en industrieën komt, dringen nog verder door het lichaam in. Fijnstof kan zo ook ontstekingsreacties geven in andere organen zoals de bloedvaten; naar mijn weten wordt dit echter niet tot huisstof gerekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Weer een plus.
Arme ouderen, die nog maar een derde van de huishoudelijke hulp krijgen die nodig is om een huis 'stofvrij' te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amen @Ivana! Ik ken zelfs mensen die van 16 uur per week huishoudelijke hulp naar 0 (ja inderdaad nul!) gegaan zijn. Gelukkig komen de kinderen dan wel bijspringen, maar als de patient 90 jaar is dan zijn de kinderen ook al ruim in de 60. Maar dat de zorg daar beter van wordt is algemeen bekend.