Ben 14 jaar en ik groei niet meer! HELP!! ban 1.45m

Mijn nictje is pas 14 jaar, en 1.45 m hoog, wij waren bij de huisarts, en na een scan blijkt dat zij zal zo blijven. Wie weet raad?.... Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Als ze veertien jaar is, is ze inmiddels uitgegroeid. En hebben groeihormonen ook geen zin meer ; daar moet je echt zo jong mogelijk mee beginnen.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze het niet hebben zien aankomen ? Mijn oudste dochter - inmiddels 15 - is vanaf de geboorte heel erg klein geweest, echt opvallend veel kleiner dan leeftijdgenoten, dus vanaf dat ze een jaar is zijn we daar mee aan het dokteren geweest.
Al vrij snel bleek dat ze om en nabij de 1.60 zou worden, en dat is voor een vrouw een prima lengte en beslist geen handicap.

Ik heb wel veel informatie verzameld over groeihormonen, maar de nadelen daarvan vond ik toch van een zodanige orde, dat ik er uiteindelijk niet over gepiekerd heb. Vooral het dagelijks prikken tot het 18e levensjaar vond ik nogal wat. Bovendien vond ik kinderen die groeihormonen hadden gekregen ook niet ' mooi' , niet goed geproportioneerd. En dat allemaal om er vijf tot tien centimeter bij te krijgen ??

Inmiddels is ze 15, een prachtige meid van 1.59 en een half (en uitgegroeid), en hoewel de meeste vriendinnen een dikke kop groter zijn dan zij, valt ze in een groep toch sinds pakweg groep 8 niet meer echt op, vooral niet tussen allochtone kinderen, die ook vaak de langste niet zijn.

1.45 is natuurlijk nog wel een stuk kleiner, en valt vermoedelijk net onder de grens voor dwerggroei met dien verstande, dat ze er in het dagelijks leven hinder van zou kunnen ondervinden. Maar nee, groeien zit er niet meer in. Ze zal moeten leren haar lengte te accepteren, te leren dat ze goed is zoals ze is, dat kleintjes er niet zijn om lange in de kont te kijken, en dat ze haar plekje op de wereld gewoon mag opeisen. Natuurlijk zal ze wel eens ontevreden zijn, en het spuugzat worden overal schattig gevonden te worden, maar zo heeft iedereen wel iets.

Wat nog wel van belang is, is of ze al menstrueert. Als dat het geval is, zal ze hooguit nog een paar centimeter groeien. Is dat nog niet het geval, dan zou ze nog een aantal jaren door kunnen groeien en wellicht de 1.50 - 1.55 kunnen halen. De oorzaak van haar kleine gestalte (aangeboren, erfelijk of door ziekte) zal misschien nog te achterhalen zijn, maar is eigenlijk niet meer relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een mooie, duidelijke reactie +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze veertien jaar is, is ze inmiddels uitgegroeid.
dus ik zal altijd 1.80 blijven op mijn 15 jarige leeftijd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent een jongetje, Arber. Met andere woorden: niet dezelfde situatie. Jongens krijgen hun groeispurt later dan meisjes en groeien langer door.

Andere antwoorden (6)

In dit geval is er dus niks meer aan te doen.
De beste raad is; accepteren dat het zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groeihormonen, maar dat is alleen bij uitzonderlijk kleine mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja er schijnt wel een operatie mogelijk te zijn waarbij ze je benen breken en dan met een hele stellage van pinnen en stelschroeven langzaam aan je been langer maken ze laten dan de botdelen steeds naar elkaar toe groeien en als ze bijna weer bij elkaar zijn breken ze het weer en schuiven er weer en paar millimeter op.
is wel een hele langdurig zaak en de vraag is of je er voor in aanmerking komt.
ik meende dat die operatie in Rusland is uitgevonden

Toegevoegd na 2 minuten:
volgens mij kan je beter hoge hakken gaan dragen ;) huuuu enge toestand lijkt me niet de moeite waard
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is eigenlijk alleen te overwegen als je spreekt van bijvoorbeeld achondroplasie, waarbij de benen relatief duidelijk verkort zijn. Bij een normaal geproportioneerde gestalte zou je zo heel rare lange benen krijgen.
Maar het kan wel, met -heel veel- pijn en moeite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niet helemaal waar. In Japan zijn er diverse normale lengte meisjes die net en paar centimeter langer nodig hebben om model te worden. Was op tv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik eerlijk gezegd wel HEEL erg ziek ; voor zo'n slecht bereikbaar en buitengewoon tijdelijk doel een dergelijke ingrijpende, jarenlange invasie op een gezond lichaam laten plegen. Gruwelijk gewoon.
In overleg met de huisarts en/of kinderarts is het mogelijk om groeihormonen te krijgen.
Wat had de huisarts voor raad? Accepteren of een verwijzing naar de kinderarts?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een scan uitwijst dat ze zo zal blijven, tja...

Er is wat te winnen met hogere zolen/hakken. En visueel langer lijkende kleding. Maar groter dan 1.50 zal het niet worden. Het zij zo, hoe vervelend dat ook ervaren wordt door je nichtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een beenlengte-operatie doen (maar dit volgensmij alleen voor uitzonderlijke groei o.a dwergroei enz) maar je zal uiteindelijk jezelf moeten accepteren. En het is helemaal niet erg om klein te zijn hoor :D. Ik ben 17 jaar, en ik ben rond de 1,58m (ook vrijwel klein :p) ... Maarja de wereld vergaat niet als je klein bent! :D
Ik zeg altijd maar:
(als mensen iets over me lengte zeggen) "Klein is FIJN! Groot is IDIOOT" (dat is mijn motto :p)
Noujaa ik hoop dat je wat aan dit (on)nuttige andwoord hebt :D