Wat is PTSS in jip-en-janneketaal?

Bij mij is twee maanden treug ptss geconstateerd, ik weet er eigelijk niet veel van allen dat ik totaal niet lekker in me vel zit totaal geen eetlust, veel gespannen, en bang zijn wie kan me helpen?... Ik ben al ingeschreven voor therapie maar er staat langer wacht lijst, en over een week begint school weer

1.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kijk eens of EMDR wat voor je is. Mij heeft het in 2 x afgeholpen van PTSS. Dat hoeft niet voor iedereen op te gaan, maar heel veel vinden er baat bij.

Antwoorden (1)

De oorzaak van PTSS is een buitengewoon heftige en schokkende ervaring waarbij iemand geconfronteerd wordt met een traumatische gebeurtenis. Voorbeelden van traumatische gebeurtenissen zijn (dreigende) plotselinge dood of ernstige verwonding, interpersoonlijk geweld zoals beroving of verkrachting, ernstige ongevallen, (natuur)rampen of in aanraking komen met oorlog (als burger of militair).
Patiënten met PTSS herbeleven de traumatische gebeurtenis(en) middels onvrijwillige indringende pijnlijke herinneringen, zoals nachtmerries en flashbacks.
Ook hebben patiënten negatieve veranderingen in denken en stemming. Hieronder vallen negatieve overtuigingen over zichzelf, anderen of de wereld, maar ook over de oorzaak van de traumatische gebeurtenis. Ook treden voortdurende negatieve emoties op, zoals angst, boosheid, schaamte en schuldgevoel, en kunnen positieve emoties minder goed ervaren worden. Patiënten ervaren vaak ook een verminderde belangstelling voor activiteiten die vroeger belangrijk werden gevonden.
Patiënten hebben daarnaast last van verhoogde spanning en reactiviteit. Dit kan zich uiten als overmatige schrikreacties of waakzaamheid, slaapproblemen, concentratieproblemen, en prikkelbaar, roekeloos of zelfdestructief gedrag.

Het is erg naar voor je dat de wachtlijst momenteel zo lang is. Nu moet je langer lijden dan nodig is. Veel sterkte gewenst!
__________

Misschien staat PTSS hier nog meer in jip-en-janneketaal beschreven:
https://www.psychischegezondheid.nl/action/azitem/36/posttraumatische_stress-stoornis_(ptss).html
Toegevoegd op 20 augustus 2018 08:55: tekst
SimonV
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Dit is, naar mijn idee geen jip-en-janneketaal... maar gelukkig maakt de aanvullende link veel goed.
(Ik had de inhoud van die link onbewust zelfs al als antwoord gegeven, maar aangezien deze via de link al bij dit antwoord staat laat ik de eer maar bij het antwoord van SimonV)
SimonV
5 jaar geleden
Het ‘moeilijke’ van jip- en janneketaal vind ik dat het soms te kinderachtig kan overkomen. Gewoon Nederlands zonder moeilijke woorden kan ook helder zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Eens ! Makkelijk is het niet.
Goed en eenvoudig taalgebruik is juist heel moeilijk !