Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Duim verrekt. Hoe verminder je de pijn?

Ik heb mijn duim verrekt, en het doet zoveel pijn dat ik er misselijk van word. Paracetamol werkt niet. Maakt me alleen maar misselijker. Iemand een idee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Heel lang wrijven over de plek waar de pijn zit, met ronddraaiende bewegingen. Insmeren met arnicazalf, tijgerbalsem of mentholpoeder (wat je maar in huis hebt). Daarna elastisch verband erom, of intapen, en die hand laten rusten (eventueel met een mitella).

Verrekte duim, kun je niet veel aan doen. Misschien even in tapen. En anders snel naar de dokter, en toch even foto's laten maken, misschien is er wel meer aan de hand. Mijn tip is rust houden, en misschien een ibuprofen. 'Ferr

Als je hem direct insmeert met Arnicazalf ben je én de pijn én de verstuiking gauw te boven. Ga zo gauw mogelijk naar de apotheek, want je moet daarmee niet tot morgen wachten.

Je kan proberen om er 10 min. een ijszak op te leggen. Wel een doekje leggen tussen ijs en huid. Daarna elastische windel (eventueel met arnica zalf) en rusten. Na een uur terug ijs en windel. Hou je arm zoveel mogelijk omhoog, dat helpt tegen de pijn en de zwelling. Ik zou er toch mee naar een arts gaan als de zwelling en de pijn niet verminderd.

Door je aandacht te verplaatsen naar de grote teen. Zolang je aandacht bij de duim ligt, zal die pijn groter lijken dan dat hij is. Je kunt ook de krant gaan lezen of wat anders gaan doen wat je aandacht afleidt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100