Is het normaal dat er een blauwe plek rondom hechtingen ontstaat?

Ik heb een paar dagen geleden een moedervlek laten weghalen in het ziekenhuis. Nu zit er een grote blauwe plek heen om de plek. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
32.7K

Antwoorden (3)

Ga zeker eens bij je arts:Wanneer de hechtingen te strak zijn aangelegd, kunnen er problemen ontstaan met de doorbloeding van de wondranden. De wondranden kunnen daardoor niet goed genezen en zullen eerst blauw en later zwart gaan verkleuren. De hechtingen moeten dan verwijderd worden.
fremar
7 jaar geleden
Summo
7 jaar geleden
Vragenstellers schrikt zich hierdoor een bult maar het gaat niet om de wondranden. Er is een grote blauwe plek, dat is mi echt iets anders.
Ik denk een slecht antwoord waarmee je iemand de stuipen op het lijf jaagt.
Ik denk zelf dat het niet ongebruikelijk is.
Er wordt druk uitgeoefend op dat gebied, en vooral als je snel last hebt van blauwe plekken kan dat gebeuren. Het hoeft niet want ik weet van een geval waar het na het verwijderen van een moedervlek niet voorkwam.

Zie ook dit stukje literatuur over een operatie aan een knie:

"De operatiewond
Na de operatie kan de wond blauw/rood worden. Dit komt door een onderhuidse bloeduitstorting ontstaan tijdens de operatie. De bloeduitstorting kan geen kwaad en verdwijnt na verloop van tijd vanzelf. De buitenkant van de huid, naast de wond, is doof doordat de omliggende gevoelszenuwtakjes zijn doorgenomen. Dit voelt eerst vreemd aan, maar op de lange duur went u daaraan. De knie kan ook dik worden en strak aanvoelen. "

Als je je zorgen maakt zou je even de huisarts kunnen bellen maar ongewoon is het dus niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hierbij nog een link die relevanter is. De uitleg bij het weghalen van iets van de huid.

Daar staat letterlijk:

"In de eerste dagen kunnen er bloeduitstortingen ontstaan (blauwe plekken). Die trekken vanzelf weer weg. "
7 jaar geleden
Ja, dat is normaal.
Bij het verwijderen van een moedervlek (net als bij andere ingreepjes) wordt er een wond gemaakt. Daarbij kan het gebeuren dat er een beetje bloed onder de huid rondom de wond komt.
Bij het hechten kan het ook gebeuren dat met het naadje een bloedvaatje in of onder de huid lekgeprikt wordt. Ook daarbij kan er wat bloed onder de huid lekt.

Dat bloed onder de huid schemert blauw door de huid heen, net als bij een 'gewone' blauwe plek. Het kan geen kwaad en hindert de wondgenezing niet. Je lichaam ruimt het bloed vanzelf op; dat kan wel wat langer duren dan de genezing van de wond.