Mijn nieuw oorbel gaatje doet na 5 maanden nog pijn. Wat te doen?

Ik heb al 5 maanden een tweede gaatje. Ik heb eigenlijk nog steeds pijn en het licht open vanachter. Het gaatje staat ook heel dik en rood. Het is zeer pijnlijk om mijn oorbel er uit of erin te steken. Wat kan ik het best doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

Wat jij beschrijft duidt duidelijk op een ontsteking. Je kan dat behandelen met ontsmettingsmiddelen, maar de huisarts kan je daar veel gerichter mee helpen. Ga niet prutsen met keukenmiddeltjes, maar ga naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heb je je gaatje laten schieten bij een juwelier, of ben je echt bij een piercingzaak geweest om hem te laten piercen?

Je gaatje laten schieten is niet aan te raden. Het apparaat wat ze daarvoor gebruiken is van plastic. Plastic kun je niet steriel schoonmaken. Dus ook al maken ze het apparaat schoon nadat ze hem op iemand anders hebben gebruikt, maar dan is er nog steeds een kans op infectie aanwezig. Bij een piercingzaak gaat alles volgens bepaalde richtlijnen en wordt er goed gecontroleerd of alles wel steriel gedaan wordt. Die controle valt eens in de paar jaar plaats.

Als je hem laat piercen bij een piercingzaak, dan halen ze met een scherpe holle naald een stukje weefsel weg. Het apparaat dat bij een juwelier wordt gebruikt is bot. In plaats van dat er een stukje weg wordt gehaald, wordt er een stukje weefsel aan de kant geduwd. Dit zorgt voor kleine scheurtjes. Ook wordt er bij een juwelier vaak een te klein staafje gebruikt. Als je oor dan vervolgens opzwelt (wat een normale reactie kan zijn), dan is er geen ruimte voor die zwelling.

Er zijn nog wel wat redenen op te noemen waarom piercen veel beter is dan schieten, maar misschien heb je hem wel gewoon laten piercen dus daar ga ik verder niet op in.

Als je hem wel hebt laten piercen dan zou ik teruggaan naar de piercingzaak om te vragen wat je hiermee kunt. Als het een ontsteking is, dan moet je de piercing/oorbel er absoluut niet uit halen! Laten zitten tot je meer informatie hebt van een professional. Haal je hem er wel uit, dan groeit je gaatje wel dicht, maar de ontsteking blijft erin zitten dus dan ben je nog veel verder van huis. Hoop dat dit wat heeft geholpen!