Is deze diagnose nou een longontsteking of niet ?

Gister ben ik naar de huisarts geweest die zei dat ik dis heel veel zijn in mijn longen had waarvoor ik een antibiotica kuur kreeg voor 3 dagen,maar is dit met andere woorden een longontsteking of niet ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Erna55
7 jaar geleden
De huisarts zei :" dat ik dis heel veel zijn in mijn longen had "
Ik begijp ook niet wat hij daarmee wil zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De bedoeling van de zin is: die zei dat ik dus heel veel slijm in mijn longen had. Als ik snel typ gaan de letters ook wel eens een eigen leven leiden.

Antwoorden (2)

Bij een longontsteking volstaat vaak een antibioticakuur van drie dagen, in plaats van de thans gangbare zeven tot tien dagen. Dat blijkt uit een klinische multi-center trial van het AMC en acht andere Nederlandse ziekenhuizen.
Volgens Internist Jan Prins hoeft een antibioticakuur slechts drie dagen te duren. Dan zijn de bacteriën dood, en dode bacteriën kunnen niet meer resistent worden. Sterker nog: hoe minder antibiotica er overal in de samenleving worden gebuikt, des te minder resistentie er ontstaat.

Toegevoegd na 4 minuten:
De huisarts zal geconstateerd hebben dat het geen ernstige longontsteking is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
anders had de dokter je wel laten opnemen,in het ziekenhuis
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ziekenhuisopname bij longontsteking is niet altijd noodzakelijk !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wil niet weten of het een erge longontsteking is of niet?? Ik zou alleen willen weten of dit met andere woorden Eem longontsteking is
Dat kunnen we met alleen deze informatie niet zeggen.
Er bestaan een heleboel verschillende oorzaken van slijm in je longen, een longontsteking is er één van. Veel vaker gaat het om een bronchitis of om bijvoorbeeld een exacerbatie van astma of COPD (die dan weer op basis van een anderszins onschuldig (meestal viraal) infect elders in de luchtwegen is.)

Voor de huisarts wordt de diagnose longontsteking meestal gesteld als er een verschil gevonden wordt tussen de geluiden in de de ene long ten opzichte van de andere long. Het meest typische daarvoor zou een verscherpt ademgeruis in de ene tov de andere long zijn. Het horen van slijm in één long en niet in de andere kan passen bij een longontsteking, maar is veel minder typisch daarvoor.
Als je huisarts het slijm slechts in één long hoorde dan gaat het waarschijnlijk om een longontsteking, maar dan nog is dat niet 100% zeker.

Als je huisarts het slijm over beide longen hoorde dan gaat het waarschijnlijk niet om een longontsteking, maar om een andere diagnose zoals bijvoorbeeld een bronchitis.
Dan moet ik daarbij wel opmerken dat een exacerbatie van astma of COPD wél slijm in beide longen kan geven en dat die exacerbatie dan weer veroorzaakt kan worden door een longontsteking (die door de exacerbatie niet of moeilijk te onderscheiden kan zijn.) Aangezien ik geen weet heb van uw medische voorgeschiedenis kan ik de kans hierop niet aangeven.

U heeft een kuur gekregen van 3 dagen; dat zal dan waarschijnlijk azitromycine zijn. Dat is een wat wonderlijke, maar op zich wel adequate keuze om u te behandelen voor zowel een longontsteking, een bronchitis als een exacerbatie (al zal bij de laatste vaak ook prednison nodig zijn.)

Overigens is het in de huisartsenpraktijk doorgaans niet nodig om een longfoto te maken om een longontsteking te diagnostiseren; een opname voor een longontsteking is meestal helemaal niet nodig.