Wat betekent: mastitis structureel onderliggend? Ik heb een verwijsbrief waar dat op staat.

Het is een verwijsbrief voor mammo en echografie.
Structureel onderliggend lijden . Wat betekent dit aub?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Mastitis is borstontsteking. Dat komt vooral voor bij vrouwen in de eerste weken na de bevalling of later in de periode van borstvoeding. Het wordt vaak veroorzaakt door een verstopt melkkanaaltje in de borst. Maar het kan ook andere personen treffen, vrouwen die geen borstvoeding geven (en - maar zelden - mannen en kinderen). Dat wordt non-puerperale mastitis genoemd. Kennelijk is er bij jou altijd een lichte vorm van die borstontsteking aanwezig. En dat kan aanwijzing zijn voor maligniteit, kwaadaardige tumorvorming.
Amadea
5 jaar geleden
Vraag aan de radioloog is of er op de röntgenfoto of echografie een afwijking te zien is die de bortsontsteking kan verklaren. Die verklari g is er soms niet, soms wel en nader onderzoek is soms nodig om te bepalen of dit kwaadaardig (kanker) of goedaardig is (al het andere).
Overigens, bij jonge mensen, zeker in het geval van recente borstvoeding/ hormonale schommelingen, is het veelal iets goedaardigs maar laat het vooral even uitzoeken.