Zere ogen door zonnebank?

Ik ga nu al een paar weken 1x per week onder de zonnebank om mijn huid voor te bereiden op mijn vakantie in de zomer. Hierover heb ik informatie gezocht, maar heb dus niet gelezen over dat dat dit jouw ogen kan beschadigen. Alleen dat het mij zou helpen om minder snel te verbranden had ik gezien.

Inmiddels ben ik nu iets van 6 of 7x onder de zonnebank geweest. Ik vroeg de 1e keer aan die man van de sportschool (waar ik dus naartoe ga) of ik nog een brilletje of crème moest hebben omdat dit dus op de site stond. Hij zei tegen mij dat dit niet nodig was. Hij gebruikt namelijk zelf ook nooit een brilletje en als ik mij natijd goed met aftersun zou insmeren dan zou het goed zijn. Hij zei ook tegen mij dat hij zelfs gewoon in de lampen kon kijken. Dit doe ik overigens niet. Ik kijk soms alleen even naar de tijd, maar heb ze niet standaard open.

De laatste keer dat ik onder de zonnebank ben geweest dat was afgelopen vrijdag. Sindsdien doen mijn ogen ook zeer. De keer daarvoor had ik er ook al iets last van, maar had toen niet door dat de zonnebank de oorzaak kon zijn.

Nu heb ik op internet de gevaren gelezen en schrik hier best wel van. Natuurlijk wil ik geen wit lijntje door de bril, maar wil al helemaal niet de rest van mijn leven met oogkwaal rondlopen.

Toegevoegd na 56 seconden:
Dus conclusie: Wat moet ik hier nu mee en wat kan ik er nu aan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
14.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je dat nooit bij zonnig weer? Waar je ogen meestal niet dicht zijn? Dat is dan geen beste zonnebank. Rest van je leven... normaal gesproken gaat het vanzelf over. Zie je nog normaal, kun je met je ogen knipperen? Van de echte zon zijn mensen wel eens tijdelijk blind, meestal mensen die geen keuze hadden omdat ze moesten blijven opletten bij de jacht in poolgebieden, of in de bergen. Helemaal toen (daar) nog geen zonnebrillen waren. Geen echte, ze keken wel door een soort masker met smalle spleten. Of dat ook altijd vanzelf helemaal over ging weet ik niet. Het was wel gevaarlijk uiteraard, iemand in het gezelschap die blind is. Sneeuwblind, het woord bestaat nog steeds. Ook in een andere betekenis, in het Engels: https://encrypted.google.com/search?q=snowblind+friend Als bij die zonnebank verder niemand dat heeft, raad ik je aan om de komende tijd op te letten of je misschien door een of andere oorzaak extra gevoelig bent. En of het wel alleen van die zonnebank komt. Stevig in de weer met bleekmiddel doet ongeveer hetzelfde, en in de zon liggen met een natte doek op je gezicht ook (door ozon, dat laatste).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zover ik weet heb ik dat niet in de gewone zon. Ik merk wel dat mijn ogen aardig gevoelig zijn voor licht. Als ik nu op mijn scooter rijd moet ik altijd de zonnebril op ook al is het bewolkt. Ik merk dat ik anders heel eg knijp met mijn ogen en er gewoon last van heb. Mijn helderheid op mijn laptop staat nu ook op 50% omdat 100% te veel is.

Antwoorden (2)

Mogelijks heb je toch iets van hoornvliesbeschadiging door het felle licht:
Fel licht kan het hoornvlies beschadigen.
Bijvoorbeeld fel zonlicht, licht van de zonnebank of licht van lassen.
De beschadiging ontstaat acht tot twaalf uur na het felle licht.
De ogen doen pijn, prikken of ‘branden’ en verdragen geen licht.
Wrijf niet in uw ogen.
Draag een zonnebril om extra irritatie van de ogen te voorkomen.
Meestal verdwijnen de klachten vanzelf binnen enkele dagen.
fremar
6 jaar geleden
Ja, zonnebankstraling is schadelijk voor je ogen. Ten eerste: niet geloven dat je veilig in de lampen kunt kijken. Ten tweede: niet geloven dat het voldoende is om je ogen dicht te doen. Ten derde: als je zo nodig onder de zonnebank wilt, dan altijd een geschikte zonnebankbril dragen om je ogen te beschermen. (En ten vierde, maar dat snap je al: beter helemaal de zonnebank niet gebruiken omdat het schadelijk is.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
+ UV licht (zonnebank) is slecht voor de ogen.
https://oogfonds.nl/projecten-nieuws/nieuws/laatste-nieuws/uv-straling-kan-zorgen-voor-permanente-oogschade/#