Pijn in je spieren na een sessie in de sportschool roept een zekere tevredenheid op. Er is bewijs: je hebt iets gedaan! Maar in één spier, wil niemand pijn voelen. In die van het hart. Maar kun je eigenlijk wel spierpijn krijgen in je hart(spier)?

Nee, dat kan niet, zegt hoogleraar cardiovasculaire celbiologie Marie José Goumans van het LUMC in Leiden. De hartspier wijkt op twee fundamentele punten af van onze 'gewone' skeletspieren. Ten eerste gebruikt de hartspier een andere brandstof en ten tweede kan de hartspier niet groeien via celdeling, zoals de skeletspieren wel kunnen.

Onze skeletspieren gebruiken koolhydraten om te kunnen werken. Bij de verbranding van koolhydraten ontstaat behalve energie ook de afvalstof melkzuur. 'In principe wordt bij normaal gebruik van de spier het melkzuur afgevoerd door de bloedvaten', zegt Goumans. Maar als de spier opeens hard moet werken en er teveel tegelijk vrijkomt, blijft dat melkzuur in je spieren rondwaren. 'Via je zenuwen gaat er vervolgens een signaal naar de hersenen om te vertellen dat er iets aan de hand is. Dat is spierpijn.'

De hartspier maakt geen gebruik van koolhydraten maar van vetzuren. Bij de verbranding van vetten komt geen melkzuur vrij. Daarom kun je geen spierpijn in je hart voelen.

De pijn die je in de loop van de avond na het sporten voelt, is melkzuurspierpijn. De spierpijn die je na een dag of twee pas voelt, is iets anders. Dan heb je te hard getraind en zijn je spieren beschadigd. Er zitten dan kleine scheurtjes in de spieren. Die spiercelletjes zullen uiteindelijk doodgaan en er worden nieuwe gemaakt. De spier zal zelfs denken: ik maak er wel wat meer, want de vorige keer waren we met te weinig. Daarom krijg je meer spiermassa als je traint.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. De pijn die gevoeld wordt aan/bij het hart is het gevolg van een direct tekort aan bloed, van een weefsel dat hierdoor niet goed voorzien wordt van zuurstof en voeding.
Belangrijk: pijn op de borst? neemt (direct) contact op met je arts!