Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Helpt een brace tijdens het sporten bij femorale patella syndroom( jonge vrouwen knie) ?

Al een tijd heb ik last ban beide knieën. Bij de huisarts geweest en volgens de huisarts is het een "jonge vrouwen knie" ofwel femorale patella syndroom. Mijn kraakbeen is ruw waardoor er wrijving en pijn ontstaat.
Hij zegt dat er vrij weinig aan te doen is, mijn spieren erg sterk zijn dus het daar niet aan ligt,het gelukkig geen kwaad kan en ik eventueel naar fysiotherapie kan.
Nu ben ik sinds kort gestopt met fitness en doe nu 1x in de week klassiek/ moderne dans. Ik wiol heel graag blijven sporten!

Kan een kniebrace tijdens het sporten helpen zodat ik minder/ geen pijn heb en de klachten niet erger maak? of maak ik het daarmee juist erger?

Weet jij het antwoord?

/2500

Waarschijnlijk niet. Het enige wat eventueel zou kúnnen helpen is een patellabandje; google daar maar eens op. Dat is een bandje dat je draagt onder de knieschijf, waar het door een lichte druk op de patellapees mogelijk de manier waarop de knieschijf wordt belast, veranderd. Maar wetenschappelijk gezien is de basis voor een patellabandje op zijn minst mager te noemen. Er zijn mensen die vertellen er baat bij te hebben, maar dat geldt natuurlijk voor heel veel dingen die toch bewezen onwerkzaam zijn. Een ander soort brace heeft alleen zelfs geen enkele theoretische basis met deze klachten, behalve als de klachten veroorzaakt zouden worden door een instabiliteit van de knieschijf. Dan zou een patellabrace kunnen helpen, maar in de praktijk is een echt instabiele knieschijf heel erg moeilijk te stabiliseren met een brace. De meeste braces zijn echter bedoeld om stabiliteit te geven bij bijvoorbeeld een kruisbandletsel - wat jij niet hebt - of geven alleen een lichte compressie op de knie en knieschijf, wat jij niet wilt. Je zet immers door druk te geven op de knieschijf indirect ook wat meer druk op het kraakbeen onder de knieschijf, en dat is nu juist wat je niet wilt. Dus ook als dat tijdelijk prettig voelt, is het waarschijnlijk niet slim om zo'n brace of bijvoorbeeld een licht elastische band te gebruiken. Die laatste kan nog het minste kwaad, maar ik zie niet hoe dat je klachten zou kunnen verminderen. Ik denk dat je er goed aan doet om naar de fysiotherapeut te gaan en daar nog eens je spieren te laten beoordelen. Sterke spieren hebben is op zich prima, maar de balans tussen die spieren moet ook goed zijn. Als bijvoorbeeld de spieren die je knieschijf naar buiten trekken sterker zijn dan de spieren die hem naar binnen trekken, kan dat problemen geven. Zelfs als beide spiergroepen op zichzelf sterk genoeg zijn. Als je graag en intensief sport, kan het misschien verstandig zijn om een sportfysiotherapeut op te zoeken, die kan je ook adviseren over specifieke problemen bij het sporten. Algemene adviezen van PFPS zijn: in beweging blijven, zwaar traplopen of fietsen met zwaar verzet vermijden, met fietsen eventueel je zadel wat hoger zetten en beweging zonder belasting zoals fietsen met licht verzet juist wél doen, omdat je met bewegen de aanmaak van de gewrichtsvloeistof die je kraakbeen gezond houdt, stimuleert. Lang stilzitten met gebogen knieën geeft vaak klachten, af en toe de knieën strekken of even opstaan en rondlopen helpt dan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100