Is het erg dat een vit. d tekort nog verder zakt?

Na een paar weken is het weer flink gezakt, in de wintertijd.
Is dat 'normaal' of kan er dan iets anders aan de hand zijn?

Toegevoegd na 29 minuten:
Een tekort had ik al , nu is het nog 30 punten minder geworden in een paar weken.
De dokter neemt het niet echt serieus.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vitamine D kennen we vooral als de vitamine van de zon. Vitamine D wordt immers door ons lichaam aangemaakt onder invloed van de zonnestralen op onze huid. Dat is meteen ook de reden waarom het aanbevolen wordt om je elke dag een halfuurtje bloot te stellen aan het zonlicht. Ook onze voeding is een belangrijke bron van vitamine D, je vindt ze voornamelijk in vette vis zoals zalm, tonijn of makreel, en ook heel wat zuivel- en graanproducten zijn ermee verrijkt.

Meer heb je in principe niet nodig voor voldoende vitamine D in je lichaam: een gezonde levensstijl met een gevarieerde voeding en dagelijks wat beweging in de buitenlucht. Toch duiken er de laatste tijd steeds vaker berichten op over tekorten aan de vitamine. Volgens sommige bronnen zou zelfs tot negentig procent van de bevolking met een tekort kampen, en dat met allerlei matige tot ernstige kwalen tot gevolg. Volgens professor dokter Brigitte Velkeniers van de afdeling Endocrinologie van het Universitair Ziekenhuis Brussel moeten die doemberichten weliswaar gerelativeerd worden.

Over wat de ideale vitamine D-spiegel in je bloed is, bestaat binnen de wetenschappelijke literatuur namelijk nog heel wat onenigheid. Volgens de ene bron ligt die spiegel boven de twintig nanogram per milliliter, terwijl de andere de voorkeur geeft aan een gehalte boven de dertig. Als een studie uitgaat van een minimum van dertig, zal die een groot deel van de bevolking dus een tekort toekennen, terwijl dat niet het geval zal zijn als er uitgegaan wordt van een minimumwaarde van twintig.

Toch valt het volgens de arts niet te ontkennen dat de gemiddelde vitamine D-status er de laatste jaren op achteruitgegaan is: 'Vermoedelijk hangt dat samen met onze voedingsgewoonten, die niet altijd zo gezond zijn, en met een verminderde blootstelling aan de zon, omdat we intussen ook gesensibiliseerd zijn voor de nefaste effecten die de zon op onze huid kan hebben.' Daardoor zijn sommige mensen bang om zich nog in het zonlicht te begeven. Maar om voldoende vitamine D aan te maken, heb je geen excessieve, schadelijke zonbeurten nodig. Per dag een wandeling van een halfuurtje, waarbij enkel je gelaat en armen aan zonnestralen blootgesteld worden, volstaat bijvoorbeeld al.
Als de zon je niet helpt kan je best een aan je dokter vragen voor extra vit D.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik mis ook vitamine D en waarschijnlijk door me artritis Psoriasis. Ik moest een drankje ophalen waar genoeg shots vitamine D in zou zitten en normale vitamine uit voedingsstoffen niet zal helpen. Toch eigenwijs en geen drankje gehaald en alles gehaald uit me voedingsstoffen.