Wat kan de mogelijke oorzaak of oorzaken zijn dat ik heel snel zweet?

Ik ben een jongen van 18 jaar. De laatste twee jaar heb ik veel last van heel veel zweten onder mijn oksels bij weinig tot geen inspanning. Het is steeds erger geworden en nu zit ik er iedere dag mee. Ik kan bijna geen lichte kleding meer aan omdat je anders de zweetplekken ziet (ook in de winter).
Vroeger had ik hier nooit zoveel last van en zweette ik eigenlijk net zo veel als anderen (als het warm was bijv.). Maar ik word er zo gek van.

Het gekke is dat ik thuis nauwelijks tot niets zweet. Maar zodra ik op een andere plek kom (maakt niks uit welke) begin ik al te zweten. En dat wordt dan snel meer en mensen kunnen dat dan zien en in het ergste geval krijg ik super zweetaanval (dan blijft het zweet maar komen).

Ik heb eens gekeken op internet en kwam al snel uit op het begrip hyperhydrosis. Maar ik zweet eigenlijk alleen als ik op andere plekken ben.

Wat ik wel merk is dat ik de laatste jaren wat meer gestrest ben en me al snel druk maak over (kleine) dingen.
Maar ik weet niet of het hier allemaal aan ligt want ik zweet gewoon super veel ook al ben ik gewoon bij vrienden.

Zoals je kunt zien zit ik hier echt mee.
Weet iemand misschien een of meerdere oorzaken waarom ik zoveel zweet onder mijn oksels?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Puberteit...
zondag
10 jaar geleden
Het zou inderdaad door stress kunnen komen. Een vroegere vriend van mij (hij is al overleden) zweette ook als een otter. Hij had 6 kinderen waarvan 2 met kanker, schulden alom, ruzie met zijn familie en ga zo maar door. Hij droeg altijd donkerkleurige flanellen overhemden, liefst geruite, ook in de zomer als het bloedheet was, maar dan met opgerolde mouwen. Hij liep steeds zijn kale hoofd af te drogen; was al in zijn 20-er jaren kaal geworden. Hij is jong gestorven.

Als jij ook veel stress hebt ga dan eens naar je huisarts. Dat kan anoniem in die zin dat niemand het te weten komt en het kost bovendien niets want valt onder de basisverzekering..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je al Odorex extra dry geprobeerd? Helpt mij heel goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hormonen en stress verergeren het probleem. Antwoorden zijn eigenlijk al gegeven. Je hebt er overmatig last van, dus bespreek het met je huisarts.

Antwoorden (3)

hey hallo,
ik heb hier ook last van sinds mijn 12de. ik heb vele dingen geprobeerd. verschillende soorten deo, syneo 5, ik ben zelfs van die oksel pads gaan gebruiken maar dat hielp ook totaal niet,.

totdat ik het met toeval genante ziektes keek. daar hadden ze het over botox behandelingen. hierbij krijg je botox in je oksels gespoten.
heb hierover veel informatie opgezocht en ben uiteindelijk bij de huisarts terecht gekomen. er is een bloedtest bij me gedaan om te zien of ik een bepaalde stof wel of niet in mijn bloed had. doordat ik het dus wel of niet had kreeg ik een goedkeuring voor de behandeling.

Doe dit nu ruim 4 jaar en kan niet meer zonder. je hebt recht op 2 a 3 botox behandelingen in het jaar. je eigen risico gaat er wel aan. Maar ik kan je verzekeren dat je het ervoor over hebt. ik kan niet meer zonder:D

Zelf heb ik 2 behandelingen per jaar. de ene keer blijft het langer goed gaan dan de andere keer. maar kan niet meer zonder.

maar oorzaken durf ik niet te zeggen kan ook iets met je stofwisseling zijn.

hier heb je een link van de kliniek waar ik de behandelingen heb.
hoop dat je er wat aan hebt.

https://www.mauritsklinieken.nl/nl/de-huid/transpireren

heel veel suc6
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt alsof het te maken heeft met stress. Thuis vertel je er geen last van te hebben, wel wanneer je de deur uit gaat. Sociale omgang is stressvol voor veel mensen, wat te maken heeft met een diepere angst (ook al voel je je misschien niet angstig, wel reageert jouw lichaam dan alsof je 'op de hoede' moet zijn)
Ontspanningsoefeningen (met hulp van een therapeut) of mindfulness jan misschien helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waar je zweet is niet heel veel aan te doen. De één zweet nu éénmaal meer op het hoofd, de ander meer onder de oksels.

probleem bij jou lijkt me duidelijk: jou zweet-productie is locatie afhankelijk.
je zit in een cirkeltje: bij andere mensen zijn -> je druk maken (=stress) over dingen (bijv zweten), vd stress krijg je het warm, van warmte gaat een mens zweten -> jij denkt "ojee, nu ga ik zweten" ... en dan begint het cirkeltje opnieuw.

denkprocessen doorbreken -> psycholoog

sterkte.