Als ik op mijn huid krab dan komen er opgezwollen strepen. Het jeukt enorm en mijn huid wordt erg warm. Heeft iemand een idee wat dit is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14K

Antwoorden (1)

Dermografisme is de naam voor het verschijnsel dat er na wrijven of krabben over de huid een verheven jeukende streep ontstaat. Dit is een variant van galbulten. De medische term is urticaria factitia. Een kleine mechanische prikkel zoals krabben of met de achterkant van een balpen een streep over de huid trekken is al voldoende om dit te laten gebeuren.
Door stevig met de achterkant van een balpen of met een speciale testpen over de huid te strijken, op de binnenkant van de onderarm of op de rug. Hierbij ontstaat binnen 10 minuten een jeukende verhevenheid die na 30 minuten tot 3 uur weer vervaagt. Rondom deze streep ontstaat een rode kleur. De roodheid verdwijnt eerder dan de zwelling.
Het normale beeld bij iemand die geen dermografisme heeft is: een lichtrode niet verheven streep op de krabplaats die snel vervaagt, vaak al binnen 5 minuten.
Er bestaat ook een vertraagde vorm van dermografisme, waarbij de strepen pas na 30 minuten tot 9 uur ontstaan en 12 tot 24 uur kunnen duren.
De oorzaak is niet bekend, het is onduidelijk waardoor dermografisme opeens kan ontstaan. Het komt vaak voor, bij ongeveer 1.5-5% van de normale bevolking. Het komt vaker voor bij mensen die atopisch zijn (die hebben een aanleg om hooikoorts, atopisch eczeem, of astma te krijgen). Kerngezonden kunnen zomaar van de een op de andere dag dermografisme krijgen. Soms is er een aanleiding te acherhalen, zoals een verkoudheid of griepje enkele weken voorafgaand aan het ontstaan, of geneesmiddelen gebruik. Maar bij de meeste patiënten blijft het volstrekt onduidelijk wat de oorzaak is.
Het is wel bekend wat het mechanisme is. In de huid zitten mestcellen. Dit zijn cellen die betrokken zijn bij allergische reacties. In de mestcellen zit een grote hoeveelheid van het stofje histamine. Histamine veroorzaakt als het vrijkomt een heftige jeuk en zwelling. Het is hetzelfde stofje wat ook in brandnetels zit. Normaal komt histamine alleen vrij uit de mestcellen als er een allergische reactie plaatsvindt. Op een of andere manier zijn de mestcellen bij patienten met dermografisme ook gevoelig voor druk: bij een beetje stevig strijken over de huid komt de histamine uit de mestcellen.
Voorkom krabben zoveel mogelijk, droog je voorzichtig af na douchen en ga naar de huisarts om dit te onderdrukken, dit kan door antihistaminica of lichttherapie bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord crea, maar ik heb wel een aanvulling.
Dermografisme kan een symptoom zijn van een aantal erg zeldzame aandoeningen. Ik heb op de spoedeisende hulp een aantal keer een patient gezien met dermografisme; de specialisten hadden er daarna steeds veel moeite mee om uit te zoeken waardoor het veroorzaakt werd.
De kans, dat u zo'n aandoening heeft is overigens klein, maar u wilt zo'n diagnose echt niet over het hoofd zien. Daarom toch verstandig om een dokter te bezoeken.
Daar hoeft overigens geen haast achter te zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling Flipjeboot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dit als ik al allergisch ergens op aan het reageren ben. Dus in periodes van flinke hooikoorts, of bij uitlokking van een voedingsallergie (perziken, sommige appels) krijg ik het. Het hoort bij mij bij de allergische reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar kan ik deze informatie opzoeken, linkjes?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bijvoorbeeld op www.huidziekten.nl.