Ik heb een rug blessure en kan niet werken, hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor de ziektewet?

Ik ben in het totaal ruim 2 maanden thuis.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Je weet pas zeker of je in aanmerking komt voor Ziektewet als je je ziekmeldt bij het UWV en dan al dan niet wordt afgewezen.

Allereerst wordt vaak het begrip "ziektewet" onjuist gebruikt wanneer iemand eigenlijk de gewone loondoorbetaling bij ziekte van de werkgever bedoelt. De Ziektewet is voor mensen die geen werkgever (meer) hebben, zoals uitzendkrachten, mensen die vrijwillig verzekerd zijn, stagiairs met stagevergoeding, werklozen die WW ontvangen, mensen die ziek worden vlak nadat hun contract afloopt, in sommige gevallen oproepkrachten, thuiswerkers, artiesten etcetera. Op onder meer deze site kun je meer informatie vinden: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ziektewetuitkering/recht-op-ziektewetuitkering-ziekengeld

Als je geen werkgever hebt moet je je zelf melden bij het UWV op uiterlijk de tweede ziektedag, ik heb geen idee hoe het gaat als je je later meldt. Je vertelt niets over je werksituatie dus het is sowieso al onmogelijk om ook maar enigszins in te schatten of je recht zou hebben op ZW, maar mocht er recht bestaan (hebben), dan zou een veel te late ziekmelding ook nog een probleem kunnen opleveren.

Als je twijfelt of je recht zou hebben op ZW, bel dan het UWV voor meer informatie of doe direct een aanvraag.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je moet dus wel gewerkt hebben toen je ziek werd (of vlak daarvoor), maar ik neem aan dat dat je al duidelijk was. Je schrijft dat je nu 2 maanden thuis bent, dus ik neem aan dat je daarvoor wel werkte.

Toegevoegd na 22 minuten:
O, ik zie net in je profiel dat je nog maar 16 bent, klopt dat? Dan vraag ik me eerst vooral af hoeveel je werkte toen je ziek werd, en hoe het komt dat je je ziek hebt gemeld bij je werkgever (ik ga er tenminste vanuit dat je deze vraag niet zou stellen als je ziekengeld van je baas zou krijgen). Voor een 16-jarige zal het meestal gaan om een bijbaan of om stage, maar bij veel bijbanen waarbij je niet direct een baas hebt (zoals een folderwijk) ben je geen werknemer maar opdrachtnemer (vergelijkbaar met freelancer). In dat geval ben je niet verzekerd voor de Ziektewet tenzij je vrijwillig verzekerd was, waarvan ik me niet kan voorstellen dat dit voor een doorsnee 16-jarige rendabel is. Als het al mogelijk is.