Ik heb al twee weken een trillende spier in mijn schouder. Wie helpt mij er vanaf?

De welbekende trillende spier, zoals je die ook wel eens hebt in je ooglid of been. Nu zit hij bij mij in mijn schouder. En dat al twee weken! Word er helemaal gek van. Van alles geprobeerd: masseren, lang slapen etc etc niks helpt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
37.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat werd mij ook verteld. Hele weekend niks gedaan. Lag twee dagen languit op de bank, koppie thee met een goede serie op tv ....
met een trillende spier in mijn schouder

Antwoorden (1)

Dit heten fasciculaties.
Het kan veel voorkomen bij overbelasting. Je schouders zijn bekende plekken voor overbelasting door stress of een verkeerde houding. Om dit echt goed aan te pakken zal je achter de eventuele oorzaak moeten komen, als je die weg neemt verdwijnt de klacht ook.

Ik begrijp dat dit niet makkelijk is. Probeer je voor te houden dat fasciculaties op zichzelf staand bij een persoon zonder medische geschiedenis over het algemeen onschuldig zijn. Irritant, ja, maar onschuldig. Het kan vanzelf weer afnemen, soms helpen de dingen die je zelf al noemt, maar niet altijd. Dan is het een kwestie van negeren, wachten tot het overgaat en in je achterhoofd houden dat bij andere symptomen je even langs je huisarts gaat. Het beste is echter om dus de oorzaak proberen te achterhalen. Bij grote hinder kan je overwegen om langs een fysiotherapeut of mensendieck te gaan, zodat deze naar je houding, voortbeweging en spiertonus kan kijken.

Bedenk trouwens dat ontspanning niet hetzelfde is als languit op de bank niets doen. Ontspanning is veel groter dan dat, ook geestelijke ontspanning is belangrijk, anders kan alsnog een teveel aan neurotransmitters (acetylcholine bijv) worden ontvangen wat kan zorgen voor fasciculaties.

Bij andere symptomen of medicijngebruik adviseer ik je om langs de huisarts.