Kan een arts van een afstand bepalen dat je een niersteen hebt en je vervolgens met een thee naar huis sturen?

Ik had een tijd geleden last van een branderig gevoel in mijn blaas maar dit ging weer over dus ik heb hier geen aandacht aan besteed. Nu heb ik sinds een week last van een oranje kleurige urine (zie vorige vraag :-)) in het weekend kreeg ik last van mijn buik met uitstraling naar mijn rug. Ik vertrouwde het niet omdat ik het niet echt kon plaatsen. nou daar ging ik met mijn flesje urine naar de dokterspost. Mijn urine is getest en hier zat alleen een klein beetje bloed in. Verder was het schoon. Ik vertelde wat ik voor klachten had en hij vertelde mj vervolgens dat ik een niersteen had. De zoveelste vandaag wist hij nog te vertellen. Ik vroeg of hij dit zo kon vaststellen en ja dit kon hij op basis van het klasieke verhaal. En ik vroeg wat nu? Hij adviseerde mij om maandag een thee te halen en kijken of ik geen koorts of pijn bij plassen krijg. En die oranje kleur kwam door kristallen. dus niet door bloed

Nu weet ik dat wanneer je nierstenen hebt je hier niet mee door mag lopen omdat het schade kan aanrichten.

Heeft deze arts juist gehandelt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Op grond van de klachten kan een arts een duidelijk vermoeden uitspreken. De oranje kleur van je urine wordt eerder veroorzaakt door de hoge concentratie door te weinig drinken, denk ik. Daar zou ook de branderigheid bij het plassen door veroorzaakt kunnen worden, want bloed geeft die klachten niet. Maar je hebt buik/rugpijn, er zit wat bloed in je urine, die verder schoon is en als je al vaker een niersteen hebt gehad dan zou ik ook in die richting denken. Echter, dat zal altijd bevestigd moeten worden met, wat zo mooi de 'gulden standaard' heet. Dat is het stukje diagnostiek dat ondubbelzinnig dat vermoeden kan bevestigen of uitsluiten. In dit geval zou ik je naar de afdeling beeldvormende technieken van het ziekenhuis hebben gestuurd voor een echo. Heeft je huisarts dat nog niet gedaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, eerst wordt er geprobeerd dat je de stenen uit kan plassen. Dus veel drinken.