Wat te doen bij een vitamine b12 tekort?

Ik heb dus een tekort aan vitamine b12 en d.
Huisarts heeft vit. b12 1000 microgram aangeraden.
Ik heb bij de kruidvat dagravit gekocht. De stof die erin zit heet cyanocobalamine.
Dit zijn smelttabletten. Eerste keer kreeg ik acute diarree.
Een week later weer genomen en toen gelukkig niet.
Wel de volgende ochtend paniekerig.
Kan dat van de smelttabletjes komen?
En is dit een goeie behandeling?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Cyanocobalamine is een veelgebruikte vorm van vitamine B12. Het is de meest gebruikte vorm van vitamine B12 in voedingssupplementen en farmaceutische producten, vanwege de grote stabiliteit en de lage kosten.Omdat cyanocobalamine zo'n populaire vorm van vitamine B12 is, gaan veel mensen er onterecht van uit dat cyanocobalamine identiek is aan vitamine B12. Dat is niet waar, het is één van de vormen ervan.
Hier uit zou ik besluiten dat je beter af bent met het voorgeschreven van je huisarts daar het daar om de zuivere soort van vit b12 gaat en niet het nevenproduct dat in Dagravit zit.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar de huisarts heeft niets voorgeschreven.
Die raadde me aan om dat te kopen, iets met 1000 microgram
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, vitaminepreparaten worden niet allemaal in dezelfde dosering even goed opgenomen. Ook krijg je bij de apotheek goede uitleg over de preparaten die je koopt.
Nee, dit is geen goede behandeling.

Een B12 tekort moet je behandelen met 10 injecties binnen 5-10 weken, liefst hydrocobalamine; daarna gedurende 1-2 jaar regelmatig injecties (op geleide van kalchten, maar zo nodig wekelijks doorgaan).
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een vitaminepreparaat kan voldoende zijn, alleen bij grote, langdurige tekorten worden vaak injecties voorgeschreven, voor zover ik weet.
tinus1969
8 jaar geleden
Bij tekorten zijn eigenlijk alleen injecties voldoende snel effectief.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Injecties zijn nodig als je geen B12 op kunt nemen in je maag. Bij een 'gewoon' tekort door bijvoorbeeld onvoldoende inname werken tabletten prima.
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer de oorzaak van het tekort aan de voeding ligt, kunnen vitaminepillen helpen. Een injectie is is dan niet nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969: Het idee dat injecties beter werken dan tabletten is achterhaald. Ze zijn even effectief. Tabletten zijn wel goedkoper en natuurlijk niet invasief.
Alleen bij een tekort aan intrinsic factor, zoals na een maagverkleining, zijn injecties nodig.
tinus1969
8 jaar geleden
@flipjeboot @Lies12 @Erna55; een tekort aan b12 ontstaat vrijwel altijd door een opnamestoornis (zoals geen Intrinsic factor).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tinus1969: als dat waar zou zijn dan komen specieke-vitamineB12-opnamestoornissen wel erg vaak voor. Tenzij de chirurgen de indicatie voor bariatrische chirurgie verlaagd hebben naar maatje 36 en een methode hebben ontwikkeld die geen littekens achterlaat. Oh ja, de chirurgen moeten de operatie dan ook zonder medeweten van de patiënt doen.
VitamineB12 tekort komt vrij vaak voor, in verreweg de meeste gevallen is de oorzaak onbekend.