Waarom heb ik nog steeds af en toe last van men enkel naar het verzwikken?

Ik heb twee jaar geleden men enkel verzwikt. Ik heb toen op krukken gelopen en had men enkelbanden gescheurd. Ik heb nu nog af en toe last van men enkel. Ik had er net een grote tijd geen last meer van gehad en nu doet hij weer pijn. Ik heb er volgens mij verder niks mee gedaan. Ik heb soms ook nog steeds het gevoel dat deze enkel nog wat aan de slappe kant is. Want vlak naar dat ik men enkel had verzwikt deed het nog een jaar ofzo pijn. En de laatste tijd ging het net zo goed. Zou ik hem misschien toch overbelast hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
vraag eens bij een fysiotherapeut voor versterkende oefeningen, het is een zwakke plek

Het beste antwoord

Bij een enkel verzwikken kan, net zoals bij een enkel breken, het soms niet helemaal volledig herstellen.
Dit kan komen omdat de enkel (of de spieren daaromheen) wat zwakker is/zijn.
Je kan de enkel versterken door middel van fysiotherapie, volgens mij.
Ook kan het zijn dat de enkel toch wat overbelast is of dat je verkeerd op je enkel loopt. Daarmee wil ik zeggen dat je enkel wat scheef staat tijdens het lopen.
Alleen je kan zelf bepalen of je, je enkel te veel belast of niet .
Als je veel sport kan het zijn dat je er inderdaad meer last van gaat krijgen.
Tijdens het sporten kan je ook zo'n enkelband gebruiken.
Misschien kunnen wat stevigere schoenen of steunzolen ook helpen.
Het is aan te raden om schoenen te hebben die je enkel(s) voldoende ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

na een flinke verzwikking treden grotere of kleinere scheurtjes op in de enkelbanden.
Bovendien wordt een enkel nadien snel instabiel. Bij de genezing treden regelmatig verklevingen op die het normaal bewegen van alle onderdelen in je enkel verstoren.
Dat geeft pijn. De fysio kan je helpen de verklevingen te zoeken, en te verhelpen.
Stabiliteitstraining is ook aan te raden om de enkel weer goed belastbaar te maken.