Blauwe vingers door val op pols, ernstig?

Ik ben gister onderuit gegaan op de fiets en op mijn pols gevallen. Kon door fietsen maar wel pijn. Nu kan ik niet meer slapen van de pijn en is buigen en strekken erg pijnlijk maar kan wel. Wat moet ik ermee doen?

10 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee naar de huisarts gaan!
Ritsuka
10 jaar geleden
Laa het n elk geval even nakijken bij de huisarts, mogelijk gekneusd

Antwoorden (2)

De termen kneuzing en verstuiking worden ten onrechte nogal eens door elkaar gebruikt. Een kneuzing is een beschadiging van het onderhuids weefsel door een val, slag of stoot (bijvoorbeeld van een hamer op de duim).
Een verstuiking, ook wel 'verrekking' of 'verzwikking' genoemd, is een verschuiving van de uiteinde van de gewrichten ten opzichte van elkaar, waardoor de er omheen liggende kapsels worden opgerekt of soms zelfs gescheurd.

Klachten en oorzaken
Bij een kneuzing ontstaat meestal een zwelling, pijn en een bloeduitstorting. Een bloeduitstorting is zichtbaar als een 'blauwe plek' en ontstaat door een beschadiging van de onderhuidse fijne bloedvaatjes.
En verstuiking ontstaat meestal als gevolg van een verkeerde beweging. Vaak bij knieën en enkels. Een verstuiking gaat meestal gepaard met zwelling, (blauwe) verkleuring, pijn en belemmering bij het strekken en/of buigen van het gewricht.

Wanneer moet u een arts raadplegen
Als de kneuzing of verstuiking ernstig lijkt, fors gezwollen en/of zeer blauw is, wanneer het gewricht warm aanvoelt en wanneer u het gekwetste lichaamsdeel absoluut niet kan belasten, doet u er goed aan een arts te raadplegen. Ook kinderen die regelmatig verzwikkingen krijgen, kunnen beter een arts raadplegen.

Wat kunt u er zelf aan doen
Bij een kneus- of zwikverwonding bestaat de eerste hulp uit een drukverband met ijs en rust.
De eerste 24 uur kunt u ter voorkoming van een bloeding een drukverband (elastisch) aanleggen en kort koelen: 10 tot 15 minuten, dan één uur niet en dit vervolgens vijfmaal herhalen. De volgende twee dagen twee tot viermaal daags 10 tot 20 minuten ijs met steunverband (niet elastisch).

Pas bij koelen op voor plaatselijke bevriezing van de huid. Leg bij gebruik van een kompres of ijszak een washandje of doekje ertussen.

Door het gekwetste lichaamsdeel omhoog te houden, verminderen zwelling en pijn. Het lichaamsdeel moet rust hebben en zoveel mogelijk in de bewegingen worden beperkt.
Ook voor blauwe plekken is rust de beste remedie.
Ze verdwijnen na enkele dagen vanzelf.

Steun van een gewricht door een bandage kunt u het beste verkrijgen door een niet-elastisch windsel of tape.
Een enkel is op deze manier goed te steunen. Kijk hierbij wel uit voor afknelling. Elastisch band is nuttig om een zwelling tegen te gaan; het geeft echter geen steun.

Geneesmiddelen
Er zijn geen specifieke geneesmiddelen tegen kneuzingen en verstuikingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blauwe vingers na een val op de pols betekent dat er een bloeding is opgetreden. Dat bloed verspreidt zich dan en kan de hand en de vingers (deels) blauw kleuren. Een breuk kan ook een bloeding geven. Aangezien er in een hand/pols veel botjes zitten die bij een val kunnen breken is niet uit te sluiten dat er een breuk is in het laatste puntje van het spaakbeen, een handwortelbeentje , of een middenhandsbeentje. Hier is een Röntgenfoto echt wel nodig. Meld je dus bij je huisarts.