Spreek je ook van brandend maagzuur (reflux) als je pijn in je maag hebt, direct na het nemen van irriterende voeding bijv. koffie?

Dus als je direct na het nemen van die voeding de pijn in je maag/slokdarm voelt, is dit dan ook brandend maagzuur of moet je dan ergens anders aan denken?
Ik kom niet verder op internet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maag moet slokdarm zijn.

Antwoorden (2)

Daar spreek je alleen van als maagzuur omhoog komt in de slokdarm. De slokdarm is normaal gesproken afgesloten door een klepje dat alleen open gaat als er voedsel doorheen komt. Bij veel mensen gebeurt het dat dit klepje niet sluit en dan komt er maagzuur in de slokdarm dan spreek je over reflux.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je daar dus last van hebt in je maag dan zou ik maar ens naar een dokter gaan want dan is het iets anders.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is mijn vraag helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, jij je zin, overal waar 'maag' staat moet 'slokdarm' staan.
Lees dan de vraag nogmaals.
ronron1212
11 jaar geleden
Dan is het antwoord dus ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En brandend maagzuur als je geen voedsel op hebt? Kan dat?
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat kan heb er ook wel eens last van zeer irritant en vervelend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik elke dag en het is vreselijk pijnlijk :) vandaar onderzoek
BIj een brandend gevoel in de slokdarm kun je last hebben van reflux (het terugstromen van de maaginhoud in de slokdarm). Dat kan zeer hinderlijk zijn. Door overmatige reflux kun je echter ook een slokdarmontsteking krijgen of kan de slokdarm beschadigen. Dit is iets dat goed in de gaten gehouden moet worden. Het is dus van belang om deze klachten met je huisarts te bespreken als ze langdurig aanhouden.

Bij een slokdarmontsteking zal altijd een sterk medicijn worden voorgeschreven , en dat is ook echt nodig dan. In bepaalde gevallen kan namelijk zelfs een zgn. Barrett slokdarm ontstaan, waarbij zelfs op langere termijn het risico op slokdarmkanker verhoogd is.

Als je last hebt van ‘gewone’ reflux, zonder dat daarbij een ontsteking is of schade aan de slokdarm, zijn er ook veel dingen die je zelf nog kunt doen: let op alcohol, koffie, chocola, tomaten, scherpe kruiden, zuur voedsel of zure dranken: dit kan je klachten verergeren. Zorg ervoor dat je geen strakke kleding of strakke riem over je buik draagt. Eet ook niet teveel, en probeer bij overgewicht af te vallen. Wat kan helpen, is zuivel, maar dan dus geen zure producten als yoghurt of karnemelk. Melk, vla en andere soorten kunnen wel, dit neutraliseert het zuur een beetje. Let wel goed op de reactie van je eigen lijf: bij de meeste mensen werkt dit goed, maar sommige mensen krijgen juist meer klachten. Datzelfde geldt voor de andere producten die ik noemde: als jij daar geen last van krijgt, kun je ze best gebruiken. Je kunt het matras aan het hoofdeinde van je bed wat hoger zetten , op je rechter zij liggenwil ook wel verlichting geven.

Maar als bovenstaande adviezen niet helpen, of als je echt wakker ligt van de pijn in je slokdarm of andere extreme klachten hebt: naar je huisarts!