Hoe kan ik bepalen of een lichte verhoging bij bepaalde bloedwaarden eventueel erg kunnen zijn?

Ik ben al geruimde tijd ziek (3 jaar), van gezond naar ziek in 1 dag.
Inmiddels ben ik de ziekte van pfeiffer, 3 longontstekingen, 2 keelontstekingen en verschillende griepjes verder en dus nog steeds ziek.
In 2014 en in 2015 ben ik bij een internist geweest, hij vond het prima, maar als ik naar de bloedwaarden kijk ben ik het daar niet zo mee eens, dit is bevestigd vorige week door mijn huisarts die vond dat bepaalde bloedwaarden licht verhoogd waren, niet drastisch, maar zeker iets om verder naar te kijken als internist (letterlijk gezegd: als ik je internist was geweest had ik zeker nog meer vragen gehad) ik heb dan ook een verwijzing voor een nieuwe afspraak bij een nieuwe internist. Maar goed, je kent het wel.. google en ziekte zijn vaak geen goede combi en ik maak mezelf ook al een beetje gek, als ik zoek op verhoging van bepaalde bloedwaarden.

De waarden
trombocyten: 455 (normaal 150-400)
bezinking: 30 (normaal voor mijn leeftijd 0-20)
CRP: 29 (normaal 0-5)
Eosinofielen: 0.11 (normaal 0.1-0.4)
Basofielen 0.4 (normaal 0.0-0.2)

Ik snap dus dat dit geen bizar hoge waarden zijn, maar tel erbij op dat ik ontzettend moe ben elke dag en dagelijks verhoging en koorts heb. De internist had me misschien op z'n minst even terug kunnen laten komen voor een check up na een tijd? Oke, ik krijg nieuw onderzoek, maar misschien zit hier iemand met veel verstand ervan die het een en ander uit kan leggen? Bedankt :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
tinus1969
7 jaar geleden
Dit is een erg minimaal bloedonderzoek dat hoogstens suggereert dat je iets van een chronische ontsteking hebt (bezinking, CRP, en basofielen licht verhoogd). Zulke chronische ontstekingen kunnen heel veel oorzaken hebben, zowel ernstige als niet-ernstige.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit waren de enige waarden die echt verhoogd waren. Ja het is lastig te bepalen, daarom heb ik zoveel onbeantwoorde vragen :-(

Het beste antwoord

Dat kun je 9 van de 10 keer niet zelf bepalen. Afwijkende waardes moeten namelijk bekeken worden in samenhang tot elkaar, in samenhang met eventuele klachten en omstandigheden (bepaalde afwijkingen zijn te verwachten als je medicijn X gebruikt maar erg verontrustend wanneer daar géén sprake van is, om even een voorbeeld te noemen) en soms in samenhang met andere - aanvullende -onderzoeken.

Het enige wat je dus kunt doen, is die beoordeling over laten aan je arts. En als je goede redenen hebt om te twijfelen aan diens oordeel - bijvoorbeeld als een andere arts daar anders over denkt of in bepaalde gevallen omdat dokter google je iets anders leert (vaak niet, maar een enkele keer wel) - dan vraag je een ándere arts het nog eens te beoordelen. Bijvoorbeeld een meer gespecialiseerde arts, of soms een andere arts met dezelfde specialisatie die een frisse blik heeft (een second opinion).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ja mijn bezoek aan de huisarts was ook voor een second opinion. Maar omdat het al meer dan een jaar geleden is heb ik een nieuwe verwijzing gekregen naar een ander ziekenhuis (geen second opinion dus) voor verder onderzoek.
Het blijft dan maar afwachten.. ik weet ook wel dat niemand hier het magische antwoord weet en misschien veroorzaakt het alleen maar meer verwarring... mja je blijft toch naar antwoorden zoeken merk ik, het blijft in je hoofd spoken. Maar goed, bedankt in ieder geval :)!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een nieuwe verwijzing is over het algemeen geen officiële second opinion. Niet dat dat uitmaakt trouwens, de uitwerking voor jou als patiënt is hetzelfde. Maar het is niet verkeerd om iets dat rond blijft spoken eens zelf na te trekken. Je moet er alleen wel goed mee om kunnen gaan. Ik heb ook wel eens afwijkende waardes gehad waarvan op het moment zélf het belang niet zo aanwezig leek, maar die ik wél in mijn achterhoofd houd voor het geval er nog eens meer dingen bij komen die in dezelfde richting wijzen. Dat is op zich prima. Pas als je je heel erg ongerust gaat maken of je zelf je diagnoses gaat stellen wordt het een probleem. Iets in je achterhoofd houden kan geen kwaad, zolang het daar dan ook maar blijft.