Als ik een beetje in elkaar zit kan ik veel beter ademhalen dan wanneer ik rechtop zit. Ik heb dit al van kleins af aan. Waar kan dit door komen?

Dit is toch raar?
Ik ben wel altijd een beetje verkouden door een neusprobleem dat ik al vanaf mijn geboorte heb.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er zijn nooit lichamelijke afwijkingen in mijn borstkas gevonden bij foto's en ander onderzoek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik u was zou ik naar de huisarts gaan en dit zeggen en vragen of u door gestuurd kan worden naar een Long arts of hartspecialist.

Het beste antwoord

Voor je alles hier leest wil ik toch even vermelden dat je bij klachten bij de arts moet zijn, wij kunnen nooit een 'diagnose' stellen van op afstand.

Je kan op 2 manieren ademen, bij rust, als je weinig zuurstof nodig hebt adem je automatisch door je buik.
Als je voorover zit gaat dat makkelijker door de ontspannen toestand.

Als je rechtop zit spannen de spieren van het middenrif zich aan, en heeft je lichaam het iets moeilijker hebben om door je buik te ademen.

Je zal dan vaak op de 2de manier gaan ademen, namelijk door de borst. Je zal dan een grotere capaciteit van je longen gaan gebruiken.

Als je hierbij klachten ervaart zoals benauwdheid en allerlei andere symptomen (zie 'hyperventilatie' hier op goeie vraag),
raadpleeg dan je arts.
Dit zie je niet op foto's van je borstkas maar aan de hoeveelheid zuurstof die je inademt en op die moment verbruikt.

Om terug te komen op je vraag...makkelijker ademen als je voorover gebogen zit is niet raar, tenzij je echt een groot verschil voelt. Raadpleeg dan toch maar de arts.

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord bevestigt grotendeels wat ik zelf eigenlijk ook al wist/vermoedde maar het is soms prettig iets bevestigd te zien.

Andere antwoorden (5)

Dit kan natuurlijk een afwijking zijn, dus ga eens een keer naar de dokter. Je weer nooit of dit goed is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je rechtop zit, span je iets meer de spieren aan rondom je borstkas. Als je gebogen zit, is dat meer ontspannen.

Wellicht zijn de spieren rond je borstkas iets korter dan deze zouden moeten zijn.
12 jaar geleden
Misschien komt het wel gewoon door je lichaamsbouw. Iedereen is tenslotte anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan hyperventilatie zijn , en doordat je in elkaar zit komt je ademhaling onder in je buik en niet boven in
dus dat kan het ook zijn , kijk is op internet daar staat ook heel veel info over hv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet raar.
Kijk maar wat mensen doen die hoesten, die kruipen ook wat in elkaar, op die manier geef je je longen wat ruimte, door de bolle rug die je dan maakt.