Mijn benen vallen hele tijd in slaap. Ook als ik normaal zit. Wat zou dit kunnen zijn?

De laatste 2 maanden ongeveer vallen mijn benen de hele tijd in slaap. Maakt niet uit hoe ik zit of sta ze vallen op alle manieren in slaap. Wat zou dit kunnen zijn? En is er iets tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
5 jaar geleden
Lijkt mij een vraag voor je huisarts

Antwoorden (1)

De medische term daarvoor is paresthesie. Mogelijke oorzaken zijn:
- overmatige druk op de zenuwen;
- diabetes mellitus, een leveraandoening, of een andere soort vergiftiging (bijvoorbeeld door medicijnen);
- voedingsstoornissen, zoals gebrek aan vitamine B1, vitamine B5 (zeldzaam) of vitamine B12;
- een niet goed functionerende, beknelde of beschadigde zenuw;
- slechte doorbloeding als oorzaak van het niet goed meer kunnen functioneren van de zenuwen: embolie, slagaderverkalking;
- een infectie. Bijvoorbeeld het herpesvirus kan zenuwen aantasten;
- neurologische aandoeningen, waaronder multiple sclerose, epilepsie of migraine;
- een auto-immuunziekte zoals lupus erythematodes;
- langdurig snel en diep ademen.

Oftewel: laat jouw huisarts uitzoeken wat bij jou de oorzaak is. Pas als die bekend is kan worden geprobeerd of het te verhelpen is.
Amadea
5 jaar geleden
Cryofiel
5 jaar geleden
+ Denk ook eens aan zoiets simpels als een onderbroek waarvan de "beengaten" te krap zijn waardoor ze de doorbloeding van de benen hinderen.