oorontsteking of niet?

Hallo, ik heb sinds gisterenochtend erg veel last van mijn oor. Het doet pijn met slikken, hoesten, niezen, etc. Sinds vanochtend doet mijn oor ook pijn als ik ietswat aan mijn oor trek. Ik krijg dan een soort steek in mijn oor, dit doet heel veel pijn.
Wat kan ik hier tegen doen? Weten jullie wat het is?
xx

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb inmiddels een antibioticakuur met druppels. Dank voor alle reacties

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
fremar
9 jaar geleden
dit kan een beginnende oorontsteking zijn,als morgen nog erger eens naar de dokter
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dankjewel voor je snelle reactie @fremar . Ik zal het nog even aankijken en anders morgen naar de dokter gaan

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heb je een acute gehoorgangontsteking. Dit wordt ook wel een “zwemmersoor” of otitis externa genoemd. Daarbij kan trekken aan het oor al pijnlijk zijn evenals druk op het kaakbeen voor het oor. Je moet hiermee naar de dokter. Tot die tijd kun je paracetamol proberen als je last van pijn hebt.

Dit is dus anders dan een middenoorontsteking die je meer bij kinderen ziet.

Bij gehoorgangontsteking is de huid in je gehoorgang ontstoken. Meestal wordt dit veroorzaakt door een bacterie, soms door een schimmel.

Het ontstaat in de regel door weggevallen oorsmeer of beschadiging van de huid in de gehoorgang. Dat komt vaak door zwemmen/baden, oorpeuteren, haargroei, slechte beluchting (door afsluiting zoals door een oordopje), allergische reactie (op oortjes, hoortoestellen) of door zeep/cosmetische producten.

De symtpomen zijn veelal jeuk, branderig gevoel en pijn. De pijn kan dusdanig hevig zijn, dat de patiënt hierdoor niet kan slapen. Ook zijn er vaak klachten van een vol gevoel in het oor en een iets verminderd gehoor. Druk op het kraakbeen voor het oor is pijnlijk. Het inbrengen van iets (bijv een oorkijkertje door de arts) en het naar achter trekken van de oorschelp is pijnlijk. Bij een uitgebreide vorm zullen ook koorts en zwelling van de lymfeklieren rondom het oor en in de hals gaan optreden.

In de oorschelp en de gehoorgang ziet de arts een rode, gezwollen huid van de gehoorgang; soms tot in de oorschelp met vernauwing van de gehoorgang en/of
een loopoor en korstvorming. De huid van de gehoorgang kan schilferen en scheidt vocht af.

BEHANDELING
Het is belangrijk dat de arts eerst de gehoorgang reinigt omdat de behandeling anders minder effectief zal zijn.

Vaak worden oordruppels gegeven die een corticosteroïd bevatten, al dan niet in combinatie met één of meerdere soorten antibiotica. Er kan eventueel een pijnstiller aan worden toegevoegd. Daar de gehoorgang soms sterk vernauwd is kan het medicijn moeilijk de goede plek bereiken. Daarom wordt vaak een tampon (gaasstrookje) diep in de gehoorgang ingebracht met daarop het medicijn.

Het kan nodig zijn om de gehoorgang een aantal malen per week te reinigen en opnieuw een schone tampon in te brengen. Indien de gehoorgang voldoende ruim geworden is, kan overgegaan worden op druppelen zonder tampon.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ga naar de huisarts als het aan blijft houden want het zou goed kunnen dat je een middenoorontsteking hebt,je kunt wel alvast beginnen met neusdruppels 3 x p.d. te gebruiken[wel in je neus]

Dit is meestal het eerste dat je moet doen als je dit hebt,gaat het hiermee niet over dan naar je huisarts,hij/zij zal je hoogstwarschijnlijk ab druppels voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb wel een neusspray die ik gebruik omdat mijn neus bijna altijd verstopt zit. Heeft dit dezelfde werking als neusdruppels?
Dankjewel voor de snelle reactie!
fremar
9 jaar geleden
Neusspray heeft inderdaad ook een ontzwelende werking op het oor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gebruik je altijd neusspray?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gebruik altijd neusspray ja @maria16