Wat doet een arbo arts na zes weken?

Vrijdag heb ik het tweede (telefonische) consult met mijn arbo arts. Ik werk in de verpleging en zit inmiddels 6 weken thuis wegens 'n rug probleem. Men dacht aan een hernia, maar volgens de MRI is het dat niet. Krijg nu een emg onderzoek en moet over 2 weken naar de reumatoloog. Dus ik zit nog in de onderzoeksfase.

Feiten:
- geen hernia vastgesteld op mri
- onderzoek loopt nog (oa op reuma / zenuwprobleem)
- lopen gaat slecht. Bij lang lopen krijg ik pijn / tintelingen
- spierzwakte in de knie, daarom loop ik kleine stapjes en met kruk
- auto rijden of pijnloos in auto zitten kan ik niet
- ik zit aan de morfinepleisters
- ik zit in de verpleging in een verpleeghuis 25 km van mijn huis
- Baas accepteert mijn ziek zijn en geeft aan dat rust houden belangrijk is
- werk via een detacheringsbureau, hun betalen mij en is mijn werkgever
(opdrachtgever betaald niks als ik ziek ben)

Ik heb me eens verdiept in de wet poortwachter en ik lees dat na zes weken begonnen moet worden met het re-integreren.
Ik ben ook absoluut niet te lui om te werken, zou graag weer een paar uurtjes wat gaan doen maar omdat ik niet op het werk kan komen omdat ik niet kan auto rijden / omdat nog niet bekend is wat ik heb / omdat ik aan de morfine zit lijkt mij dit zelf nog niet mogelijk.

Wat denken jullie dat een arbo arts gaat zeggen in mijn situatie?
Ik maak me nl een beetje zorgen dat ik dadelijk toch weer aan 't werk moet terwijl ik vind dat nog niet kan nu mijn inziens

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen verstand van bepaalde regels en wetten rondom het arbeidsongeschikt zijn. Wat ik wel weet is dat mijn collega ( ik werk ook in een verpleeghuis in de zorg) een versleten rug bleek te hebben op haar 50e. Zij hebben haar toen een vervangende baan aangeboden als assistent activiteitenbegeleider op de dagopvang groep. Nou zat zij wel met een vast contract, dat is natuurlijk een ander verhaal. Maar misschien kunnen ze voor jou ook iets betekenen met een vervangende functie?

Antwoorden (4)

Ook een arbo arts zal je niet aan het werk sturen, als hij ook maar enig vermoeden heeft dat niet kan, wel moet jij je volledig inzetten om je herstel zo spoedig mogelijk te laten verlopen, als jij dat doet en dit verhaal aan de arbo arts voorlegt, zal je echt niet aan het werk hoeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat kun je verwachten van de arboarts.
Waarschijnlijk zal hij eerst kijken wat de mogelijkheden zijn. Je originele werk is niet mogelijk maar misschien wel vervangbaar of zelfs administratief thuiswerk. Het is net wat je werkgever te bieden heeft!

Verder wees duidelijk en eerlijk over de lopende zaken. Dan zijn ze naar mijn ervaring echt niet streng.

Neem een medicatielijst mee(als je dat wilt) wat je nu aan pijnstilling gebruikt.
Ze kunnen vragen of ze je arts morgen benaderen het is handig om dit van te voren te bepalen of je dit wilt. Ik heb mijn arts zelf wat op papier laten zetten wat de gang van zaken was.

Ze weten dat je dan de waarheid geeft dus gaan je echt niet te veel werk geven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let wel, je bent gedetacheerd bij het verz.huis. Je feitelijke werkgever is het der.burea/uitz.bureau. Na 6 weken maakt de arbo-arts samen met jouw een plan om indien mogelijk terug te keren in het arbeidsproces. Vraag verder na hoe je te boek staat bij het det. Bureau. Sta je alleen als verzorgster te boek dan moet er overlegt worden als ze wat anders van plan zijn met jouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het UWV moet er nu al begonnen worden met het uitvoeren van de juiste acties gesteld in de wet poortwachter.
Dat betekent dat in dit geval na 6 weken de BA een PA zal maken (Persoonlijke analyse)
Hierin staat een plan waar de BA uitgaat van wat hij/ zij nu weet.
Er staat bijvoorbeeld in:
Terugkeer in eigen functie te verwachten: Ja of nee
Te verwachten datum volledig herstel xx-xx-xxx
Benutbare mogelijkheden: Ja (bijvoorbeeld 2 maal 2 uur licht administratief werk per week OF GEEN
Of eventuele opbouw terug naar eigen werk.

Het niet medische deel van deze PA zal ook naar de werkgever worden gecommuniceerd en deze zal aan de hand van deze PA afspraken maken over de komende periode. Dat heet een PVA (Plan van aanpak)
Als nu in de volgende periode er een wijziging plaats vind in jouw situatie of duidelijkheid in wat er te verwachten is zal de werkgever een gewijzigde plan van aanpak maken.
Zo is het voor jullie beiden duidelijk wat de situatie is en wat jullie samen hebben afgesproken.

Als ej dan op datum X hersteld bent is alles opgelost
MAAR: Stel dat je niet meer in staat zult zijn om gedeeltelijk of volledig terug te keren in eigen werk zal het gehele dossier uiteindelijk naar het UWV moeten. Als er dan door de werkgever ergens niet juist, onvolledig of te laat acties en afspraken zijn gemaakt zal dat resulteren in een boete voor de werkgever.