Wat zijn mogelijke oorzaken voor een ontsteking op je ooglid? Zie ook uitleg.

Het is een ontsteking op m`n bovenste of onderste ooglid (nu boven). Het is in korte tijd ontstaan (binnen 24 uur eerst een strak gevoel en dan al een duidelijk zichtbare verdikking), het ziet eruit als een balletje ter grootte van een erwt onder de huid en zit dus op m`n ooglid.
Rondom m`n oog is het ook verdikt en rood maar dat leek me logisch. Knipperen doet pijn maar dat leek me ook logisch omdat het verdikt is. Wimpers lijken er niks mee te maken te hebben (dus niet een wimper die in ontwikkeling is en moeilijk doet).
Vorige keren was het binnen een dag of tien helemaal weg.

Alleen bij het wakker worden, is het traanvocht van die nacht droog en plakkerig maar de rest van de dag heb ik geen last van vocht of andere troep die uit m`n ogen komt.
M`n oogwit is gewoon wit, niks vreemds aan te zien.

Ik heb zelf al gegoogeld en de eerste treffers als hordeolum (strontje) en blepharitis lijken niet op mij van toepassing. Omdat ik steeds enge foto`s tegenkom, zoek ik even niet verder en stel ik mijn vraag liever hier.
Naar de huisarts gaan leek mij overdreven, bovendien zal het voor een deel al weggetrokken zijn eer ik daar terecht kan.

Ik gebruik overigens geen make-up, m`n gezichtscrème is net nieuw, ik heb geen idee waar ik de oorzaak nog moet zoeken en vooral hoe ik dit kan oplossen (spoelen met gekookt water en thee hielp in het verleden ook niet, waarschijnlijk omdat m`n oog zelf niet ontstoken is).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Vermoedelijk is het chalazion als ik je beschrijving lees.
Zwelling van een talgkliertje in het ooglid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Oorzaak is een bacterie die je op de een of sndere manier hebt opgelopen. Bv door in je oog te wrijven of van een kind dit bij jou deed.

Wat helpt is om je oog twee keer per dag schoon te maken met gekookt (en afgekoeld) water op een schoon watje. Na een paar dagen is het dan weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
bron
Als ik je symptomen lees denk ik ook aan een strontje, die ontstaan als volgt: de opening van een kliertje, een zweetkliertje of een talgkliertje in je ooglid raakt verstopt. Er groeien bacteriën in het gebied en ze verwekken de ontsteking. Bacteriën in combinatie met afgesloten klieren zijn dus de oorzaak van strontjes op je oog. Strontjes op je oog komen zowel op het onderste als bovenste ooglid voor.

Als je oog zelf verder rustig is hoef je hiervoor niet perse direct naar de huisarts te hollen, alhoewel dat bij oogaandoeningen meestal wel raadzaam is.
Hou je oog goed in de gaten, zodra je oog rood wordt en je een pijnlijk of branderig gevoel krijgt kun je het beste toch even met de huisarts contact opnemen.

Lees er meer over bij de bron.