Zitten er meer risico's aan het op latere leeftijd knippen van amandelen?

En wat zijn die risico's dan? en duurt het genezingsproces langer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

De risico's zijn niet direct groter dan bij kinderen, maar er kunnen uiteraard bij iedere operatie complicaties optreden. Het genezingsproces duurt over het algemeen wel wat langer hoewel dit van persoon tot persoon verschilt. Op onderstaande sites kun je er alles over lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij iedere operatie, ook het verwijderen van de amandelen, is er sprake van enig risico. In dit geval is het voornaamste risico een nabloeding.
Een normale bloedstolling na de operatie is van groot belang, daarom mag u voorafgaand aan deze ingreep geen bloedverdunnende middelen gebruiken. Deze middelen zorgen ervoor dat het bloed minder goed of in het geheel niet stolt. Het gaat hierbij met name om pijnstillers die acetylsalicylzuur bevatten (Aspirine, Acetosal, Ascal, etc.). Wanneer u wordt begeleid door de trombosedienst en dus anti-stolling gebruikt, moet u dit absoluut melden aan de behandelend kno-arts. Eveneens moet u vermelden dat er in uw familie aangeboren bloedstollings-stoornissen voorkomen.
De kans op een nabloeding is de eerste 12 uur na de ingreep het grootst en is bij volwassenen groter dan bij kinderen. Daarom blijven volwassenen meestal de dag na de ingreep nog in het ziekenhuis.
Bij een nabloeding ontstaat een bloeding onder het stolsel. Het is vaak voldoende om onder plaatselijke verdoving het niet goed afsluitende stolsel te verwijderen, zodat een nieuw en beter stolsel ontstaat. Soms, in ongeveer 2% van de amandeloperaties bij volwassenen, is het nodig om de nabloeding onder narcose te behandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het schijnt ook meer napijn te geven bij volwassenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het risico,dat zo'n chirurg op latere leeftijd een beetje beverig wordt, is natuurlijk levensgroot aanwezig. En nu maar hopen,dat ie niet uitschiet met zijn scalpel!