Na één beweging hevige pijn in lies, zie uitleg, wat kan dit zijn?

Ik maakte een beweging met mn been terwijl ik op bed lag, alsof ik mn been om iemand heen wilde slaan en opeens voelde ik een hevige 'kramp' in mn lies, zodra ik mijn been onspande voelde je niet zo'n pijn maar als je ook maar iets je been aan wilde spannen om hem te verleggen ofzo deed het weer stekend pijn en dat trok door naar de binnenkant van mn bovenbeen.
Ik probeerde op mn bed om te rollen en opeens voelde ik 'knak' en was alles weer bij het oude en kon ik weer lopen en mn been aanspannen.

Wat kan dit geweest zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Lijkt erop dat je gewricht een beetje verschoven zat, de kramp kan duiden op spieren en pezen die even te ver waren uitgetrokken ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klinkt als een 'snapping hip' of coxa saltans genoemd.

Daar zijn meerdere vormen van. Hier kan het dan te maken hebben met de ilioposas spier (spier aan binnenzijde heup) die over de heupkop of over het botuitsteeksel aan de binnenzijde van het dijbeen rolt.

Als het vaker voorkomt, zou je bij een fysio eens kunnen laten nakijken of de iliopsoas misschien verkort is: gaat vaak samen met verkorting van de hamstrings.
Rekoefeningen alleen dan doen als de iliopsoas niet geïrriteerd (lichtjes ontstoken) is.

Je kunt ook eens verder googlen op snapping hip of coxa saltans. Dat zijn de twee medische benamingen voor de aandoening.