Waarom geeft beroerte met verlamming aan de linkerkant van het lichaam minder aan herstel dan andersom? herstel dan andersom?

Ik hoorde laatst van iemand dat een beroerte met verlamming aan de linkse kant van het lichaam minder kans op herstel geeft dan een die de rechterkant van het lichaam verlamt.
Nu ken ik mensen die zo in de rolstoel zijn gekomen en alleen nog halfzijdig functioneren en denk dat kon wel eens zo zijn, de spraak was weg maar heeft zich hersteld maar het lichaam blijft halfzijdig verlamt. Is het zo en waarom dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Wat misschien hier misschien bedoeld werd: de meeste mensen zijn rechtshandig. Dat wil zeggen dat de motoriek rechts het meest geoefend is. Probeer maar eens als je rechtshandig bent om links een schroef in te draaien bijvoorbeeld.

De mate van getrainedheid kan een rol spelen in herstel. Zo herstellen topsporters na een hersenbloeding (vooral op jongere leeftijd) gemiddeld enorm goed. Naarmate je ouder wordt, wordt dat natuurlijk minder.

Zie het zo: door veel oefening worden er veel neurologische banen in hersenen ontwikkeld. Dat is gunstig bij een eventuele beschadiging. Ben je dan rechtshandig, en de rechter motoriek valt uit, heb je wat meer (motorisch geheugen) om op terug te vallen.

De mate van bloeding (of zuurstofgebrek bij onbloedig infarct) en de plaats bepalen mede het mogelijke herstel. Alsook de leeftijd, getrainedheid.

Onmogelijk dus eigenlijk om het herstel helemaal te kunnen voorspellen of verklaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet of er een daadwerkelijk verschil in herstel is tussen de linker en de rechter hersenhelft. Ik twijfel ook of dat zo stellig gezegd kan worden. De lokatie in de hersenen heeft een invloed op het herstel maar dan met name het gebied in de hersenhelft. Ook wat de oorzaak is. Een scheuring van een bloedvat dus een bloeding in de hersenen of een afsluiting van een bloedvat door bijvoorbeeld een bloedpropje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is afhankelijk welk deel van de hersenen is aangetast.
Is er schade in de motorische zone van de hersenen, dan kan je (gedeeltelijk) verlamd zijn. Is er schade in de spraakzone dan kan je je spraak (gedeeltelijk) verliezen.

Wat uw vraag betreft ivm rechts of links beter herstel:
Ik ben zelf rechtszijdig volledig verlamd geweest.
Ik denk dat het te maken heeft of iemand rechtshandig of linkshandig is. Ik was rechtshandig. Ik denk dat als je 'goeie' kant verlamd is, dat je herstel beter verloopt.

De meeste mensen zijn rechtshandig, dus denk ik dat je daar een verklaring kan in vinden waarom rechts meestal beter herstelt dan links.

Ik heb hier geen bewijzen voor, dit is enkel mijn mening.

Het is wel bewezen dat andere delen van de hersenen bepaalde functies kunnen overnemen, maar ze weten wel nog niet in hoeverre dit mogelijk is. En als je jonger bent is het in je voordeel, hersenen zijn in ontwikkeling tot ongeveer 26 jaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je herstel is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen inzet, ingesteldheid.