Kan je een hersenbloeding hebben gehad, zonder alle symptomen te hebben?

Als je bijvoorbeeld alleen acute eenzijdige hoofdpijn hebt, maar geen verlammingsverschijnselen in het gezicht..
En is dat door de huisarts te constateren, of alleen in het ziekenhuis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Het ligt er sowieso aan hoe erg de hoofdpijn is/was.

Er zijn 6 verschillende verschijnselen,ik heb alleen barstende hoofdpijn gekopieerd omdat de andere verschijnselen niet op jouw vraag van toepassing zijn!

Als je van het ene op het andere moment barstende hoofdpijn krijgt, dan kan het een symptoom zijn van een hersenbloeding. Enorme hoofdpijn kan echter allerlei oorzaken hebben, dus bij opzichzelfstaande hoofdpijn dien je niet direct in paniek te raken. Krijg je echter totaal onverwacht de ergste hoofdpijn van je leven, dan kan dat een verschijnsel zijn van een beroerte.

Dit is overigens niet door de huisarts te constateren,hij/zij kan het wel vermoeden door hetgeen je verteld, maar alleen door een scan kun je zekerheid krijgen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik vergeet erbij te zetten dat ik dit ook door eigen ervaring weet,kreeg vorig jaar echt de ergste hoofdpijn ooit en ik ben toch heel wat gewend ivm chronische migraine,ik had er nog wel een ander verschijnsel bij (waardoor mijn HA al overtuigd was en meteen zelf het ZH belde om een scan te laten maken) maar dat hoeft dus niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een CVA (Cerebro Vasculair Accident) Heb je altijd wel zichtbare verschijnselen. Soms moeilijk zichtbaar. Dat kan zijn, uitvalsverschijnselen aan armen benen en scheefhangende mond. Verder kan iemand verward gaan praten. Er is een verschil tussen een hersenbloeding en infarct ook kan er sprake zijn van een cva (zie bron) .

Als je alleen maar hoofdpijn hebt, heb je geen cva gehad. Mocht je, je daar wel zorgen om maken, is het verstandig om even naar de huisarts te gaan. De arts gaat dan kijken hoe je bloeddruk is en of je een risicofactor bent (roken stress, erfelijkheid bv)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan. De dokter kan dat niet met zekerheid vaststellen, dat kan alleen in het ziekenhuis.
Geregeld komt voor dat mensen met een hevige hersenbloeding in het ziekenhuis belanden en dat ze dan op de scan zien dat er al andere kleintjes zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb uit de vraag niet begrepen dat ze stelt Kun je een hersenbloeding gehad hebben als je alleen hoofdpijn hebt. Ik begrijp dat ze wil weten of je een cva gehad kunt hebben zonder ernstige bijverschijnselen. En dat kan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Martine dat kan als het echt hele zware hoofdpijn was!
(Anna heeft het wel over een hersenbloeding maar dat terzijde) Jazz,sorry maar ik denk dat jij zelf het verschil niet goed weet want een CVA is een hersenbloeding(beroerte) of herseninfarct!
Een TIA is een kortdurende beroerte en valt ook onder CVA!