restless legs,wiebelbenen,zware benen wat helpt?

Ik heb al sinds ik puber last van restless legs kortom als ik slaap of wakker wordt voelen mn benen als lood ze tintelen, kan niet slapen ervan niet zitten of lopen heb zelfs gehuild en wou mn benen eraf hakken. het enigste wat lekker is is fietsen(maar dat zie ik mezelf niet doen midden in de nacht) heb het soms een paar dagen en soms maar 1 keer in de 6 mnd. sommige mensen hebben het over een stuk zeep in je bed of een stukje lood bij je houden...wat is waar en wat niet? en helpen die tips van oma wel?HELP!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je al bij de huisarts geweest met deze klachten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderstaand informatie over RLS:
http://www.stichting-restless-legs.org
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een roestige vijl onder het matras bij je voetten leggen, schijnt te helpen(?)
baat het niet....

Het beste antwoord

RLS en PLMD (beiden een neurologische aandoening vaak in combinatie voorkomend) hebben invloed op uw functioneren overdag. Door te oppervlakkige slaap of te weinig slaap bent u moe en hebt u moeite met concentratie.

Allereerst wordt aangeraden om bij uw huisarts het ferritine-gehalte in uw bloed te laten controleren. Als dit lager is dan 50 mcg/l kan ijzersuppletie een heel goed effect hebben. Omdat het gebruik van zelfs kleine hoeveelheden mineralen (ijzer, magnesium, potassium en calcium) ook een negatief effect kan hebben op het functioneren van het lichaam, wordt aangeraden om dit soort supplementen alleen in overleg met uw huisarts te gebruiken.

Eet zo gezond en regelmatig mogelijk

Cafeïne verergert uw symptomen later op de dag, het beste is om alle cafeïnehoudende dranken te mijden: koffie, thee, soft drinks.

Alcohol verergert bij bijna alle RLS patiënten de klachten. Ook niet-roken is aan te bevelen.

slaap in een koele, rustige en aangename slaapkamer

ga iedere dag op dezelfde tijd naar bed, sta iedere dag op dezelfde tijd op

zorg voor een voldoende aantal uren slaap om zich ’s morgens uitgerust te voelen

Veel mensen vinden baat bij: wandelen, strekoefeningen, hete of koude baden, massage, hete of koude windsels om de benen, acupressuur, yoga, meditatie, seks. Maathouden blijft belangrijk, want alle excessieve activiteiten verergeren de klachten.

succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
duidelijk antwoord met tips en advies.heb er veel aan en ga er zeker iets mee doen!! bedankt

Andere antwoorden (2)

Ik heb al jarenlang last van nachtelijke wiebelbenen, ofwel restless legs, medicijnen voor gehad, buiten op de koude stoep gestaan, niets hielp, nu heb ik laatst iemand horen zeggen dat je een stuk sunlight zeep onder je laken moet leggen, ik dacht, ik zeg het niemand, zal wel onzin zijn, nou geenszins , het stuk zeep ligt nu al 2 maanden in mijn bed en geen enkele last meer gehad, mijn man zegt me dat het tussen mijn oren zit, zou kunnen, maar het helpt wel!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan Asculaforce tabletten proberen, een homeopathisch middel.
Ook magnesium tabletten schijnen te helpen. Je kan dit in tabletten.nemen maar ook een banaan eten voor het slapen is een mogelijkheid.
In hoeverre zeep onder je matras helpt zijn de meningen over verdeelt, maar wat let je om dat gewoon te doen.