Kan een blindedarmontsteking vanzelf over gaan?

Ik zie allemaal website waar ik blijkbaar meteen dood ga, natuurlijk geloof ik dit niet, maar wat is wel het antwoord? Bedankt alvast.

12 maanden geleden
1.3K
ronron1212
12 maanden geleden
Je moet gewoon snel geopereerd worden.
tinus1969
12 maanden geleden
Je gaat niet meteen dood - maar je loopt wel risico op peritonitis (‘acute buik’) en dat is wel iets wat vaak slecht afloopt.
HeerVoldemort
12 maanden geleden
Heb je dan niet gruwelijk veel pijn? Ik kroop na 6 uur over de grond van de pijn...

Antwoorden (1)

Nee. Een blindedarmontsteking gaat niet vanzelf over. Hoe langer je met een ontstoken blindedarm blijft rondlopen, hoe vervelender en gevaarlijker het wordt.
Als men te lang wacht met opereren in de acute fase, leggen de vrije slip van het buikvlies en darmen zich beschermend om de ontstoken appendix heen en vormen een grote massa in de buik, een infiltraat. Als dit eenmaal gebeurd is, zal men vaak enkele weken tot maanden moeten wachten tot men kan opereren.
Toegevoegd op 21 mei 2023 11:21: bron
SimonV
12 maanden geleden
tinus1969
12 maanden geleden
Aanvulling: antibiotica geven blijkbaar soms tijdelijk verbetering maar eigenlijk is een operatie op termijn onvermijdelijk.