De huisarts of neuroloog kan de diagnose "spanningshoofdpijn" stellen, alleen is deze diagnose nooit helemaal zeker, aangezien hoofdpijn ook middelengeïnduceerd kan zijn, of een combinatie van beiden. D.w.z. dat iemand die bijvoorbeeld iedere dag 6 koppen koffie drinkt, en dit in het weekend niet doet, in het weekend hoofdpijn kan krijgen. Hetzelfde kan gebeuren in geval van paracetamol/ibuprofen gebruik, die men juist weer gebruikt tegen hoofdpijn, maar ook met het gebruik van veel andere (voedings)middelen kan hoofdpijn optreden.

Al met al is hoofdpijn een klacht die veel voorkomt, en de oorzaak soms moeilijk te achterhalen is door het complexe samenspel van factoren.
Het is hierbij wel altijd heel verstandig om naar de dokter te gaan als de klachten voortduren, omdat hij je kan helpen om deze factoren op te sporen, maar ook om mogelijke ernstigere diagnoses uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik had een paar jaar terug veel last van hoofdpijn.
Bij de huisarts geweest, die stelde mij allemaal vragen: waar deed het precies pijn, hoe laat ga je slapen, hoe gaat het op het werk etcetera.

Uiteindelijk kwam hij met de diagnose spanningshoofdpijn. Daar had ik zelf niet eens aan gedacht, maar het kwam dus door de stress op mijn stage.

Dus dat kan door een dokter geconstateerd worden.
13 jaar geleden
Ja als het goed is weet je dokter dat. Op dit moment ben ik onder behandeling bij een fysiotherapeut vanwege spanningshoofdpijn en door onderzoek van de dokter krijg ik nu massage in mijn nek en gelukkig het is nu bijna weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spierspanningshoofdpijn kan nadat je door je huisarts bent doorverwezen door een Neuroloog vastgesteld worden . Onderzoek duurde bij mij destijds ongeveer anderhalf uur .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofdpijn is geen makkelijk fenomeen maar de huisarts weet meestal wel te achterhalen om welke soort hoofdpijn het gaat. Dat is belangrijk voor de remedie. Spanningshoofdpijn verhelp je natuurlijk door met de spanningsbron aan de slag te gaan maar ook als die moeilijk te achterhalen is kun je leren om te ontspannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon vragen aan een specialist die er echt verstand van heeft:

http://onlinespreekuur.gezondheidsplein.nl/onlinespreekuur/specialisme/47/Hoofdpijn.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik jou was zou ik naar de chiropractor gaan, ik had der eerst ook last van maar dan zit er een spier in je nek vast en daardoor krijg je hoofdpijn, een chiropractor kan je daar vanaf helpen