Heeft de ruis / zwart voor ogen die ik krijg als ik snel opsta verband met het feit dat ik elke dag moe opsta?

Ik kom elke dag moeilijk uit mijn bed. Ik ben nooit uitgerust en als het even kan slaap ik door tot ik 12 uur geslapen heb. Dit doe ik niet omdat ik vaak gelukkig echt op moet maar uitgerust ben ik dus nooit.

Ik vraag me af of dit verband heeft met het feit dat elke keer als ik opsta ruis / zwart voor mijn ogen krijg een paar seconden . Ik krijg hierbij nooit flauwval neigingen.

Ben in het verleden wel 6 keer ofzo flauwgevallen. Laatste keer was 2 jaar geleden .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
hoe laat ga je slapen? hoeveel slaap je normaal op een nacht? eet je wel voldoende en gezond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had een ritme van té veel slapen zo'n 10 uur per nacht. Nu probeer ik 8 uur per nacht, maar das nog niet zo makkelijk want ik ben rond 21u meestal al moe en als ik dan ga slapen kan ik er om 8 uur 's ochtends nog niet eens makkelijk uitkomen. Heel onhandig en irritant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: probeer eens een lichtwekker uit. Dan word je veel fitter wakker. Ik was niet uit bed te branden met een gewone wekker, hoe lang ik ook geslapen had. En eenmaal opgestaan was ik nog net zo brak en slechtgehumeurd.
Sinds ik die lichtwekker gebruik, word ik _wakker_ wakker, sta moeiteloos op, geen ochtendhumeur meer, niet meer dat gedonder dat ik pas na een uur iets kan eten en zo.
Misschien werkt het voor jou ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je wake up light? die heb ik al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, dat werkt dus niet tegen de klacht die je hier noemt.
Dan zou ik je vraag toch eens aan de huisarts voorleggen.

Het beste antwoord

Je denkt niet alleen dat je anders flauwvalt, je hebt echt kans op flauwvallen.
Op zich is het normaal dat dit gebeurt, vooral als je lange tijd in elkaar hebt gezeten op de grond - bijvoorbeeld als je een half uur lang op je knieën een boek hebt liggen lezen. Sommige mensen hebben het ook als ze lang hebben gelegen, en dan ineens "opspringen" en naast het bed gaan staan.
Het komt doordat je bloed letterlijk uit je hoofd wegstroomt. Je hersenen krijgen dan tijdelijk te weinig zuurstof. Geen wonder dat je dan dreigt flauw te vallen.
Wanneer je staat, moet je lichaam extra moeite doen om het bloed naar je hoofd te pompen. Je bloed heeft dan namelijk de neiging naar beneden te zakken, naar je benen. Om toch voldoende bloed naar de hersenen te krijgen, moet je hart wat harder pompen, en moeten de bloedvaten in de benen een beetje samenknijpen.
Als je ligt of ineengedoken op de grond zit, zijn die maatregelen niet nodig.
Als je dus vanuit liggen (of vanuit ineengedoken op de grond zitten) ineens gaat staan, moet het lichaam zich razendsnel aanpassen. Dat duurt soms even, en gedurende die tijd zie jij sterretjes.
De remedie: zodra je dit voelt, even op je hurken gaan zitten, of op een stoel of op de rand van je bed. Dan is de afstand tussen hoofd en benen wat minder, en geef je je lichaam wat meer tijd zich aan de nieuwe situatie aan te passen.
Het verschijnsel is erger als je een lage bloeddruk hebt, of bij bepaalde vormen van suikerziekte. Als jij het gevoel hebt dat dit bij jou wel heel erg "fel" optreedt, zou je dat even kunnen laten controleren bij de huisarts.
Maar als je er normaal gesproken geen last van hebt: gewoon wat langzamer opstaan, en door de knieën als je toch weer sterretjes ziet, dan is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het punt is dat zelfs als ik eerst op mijn hurken ga zitten ik het nog steeds heb. Is dat ook normaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb dit zelf ook ;) Ik wil eigenlijk nog steeds een keer naar de huisarts om mijn bloeddruk te laten nakijken, daar kan het aan liggen, maar nog steeds niet gedaan...

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het eerder te maken heeft met lage bloeddruk of bloedarmoede. laat het allebei nakijken bij de huisarts