Hoe stel je je op in de auto wanneer je een aanrijding van achteren ziet aankomen?

Dit om een zogenaamde whiplash te voorkomen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als er een auto achter op je knalt, vlieg je met een noodgang naar achteren. Het is dus zaak dat je hoofdsteun op de goede hoogte staat afgesteld en dat je hoofd stijf tegen de hoofdsteun aan drukt.

Als je auto daarna op een stilstaande auto die voor je staat knalt, heb je een groter probleem, want op moment van de botsing wil je lichaam naar voren vliegen. Dit wordt tegengehouden door de veiligheidsriem, maar je hoofd slaat wel naar voren. Hierdoor onstaat de whiplash. Het enige wat je kunt doen is met gebogen armen het stuur of dashboard vast te houden en je strak te zetten. Echter als de botsing heftig is kun je je hoofd niet vast houden en vliegt het toch naar voren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

ik zou dan ineen duiken en afwachten wat er gaat komen. sowieso niet in paniek raken. en hopen dat je het overleeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er ruimte en tijd voor is kan je misschien nog een meter oprijden en anders handrem aantrekken en het hoofd tegen de hoofdsteun laten rusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je vooral niet schrap zetten. slap houden is het beste maar best lastig
Zorg altijd dat je hoodsteun hoog genoeg staat, een te lage hoofdsteun kan je nek breken. (je hoofd gaat te ver naar achteren en je nek kan niet mee omdat daar de hoofsteun zit.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slap houden is inderdaad wel het beste ter voorkoming van spierpijn. Ik zat een keer in een auto op de bijrijdersstoel toen er een auto met volle vaart achterop ons klapte. Ik had niks aan zien komen en heb nergens last van gehad. Overigens klapte ik toen niet met mijn hoofd tegen de hoofdsteun, maar klapte de rugleuning in ligstand, waardoor ik languit achterover in de auto lag. Gelukkig geen achterpassagiers, want die hadden het er dan minder goed vanaf gebracht .... Mijn moeder die achter het stuur zat en het wel zag aankomen, heeft nog heel lang last van haar spieren gehad omdat ze verkrampt heeft zitten "wachten" op de klap. Maar alleen spierpijn is natuurlijk niet te vergelijken met een whiplash.
Volgens de instructeur in mijn slipcursus van gisteren: hoofd tegen de hoofdsteun (dan klapt hij niet achterover).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooropgesteld dat je stevig in de gordel zit: ik denk dat ik heel stevig mijn handen achter tegen mijn hoofd ineen zou vouwen om te voorkomen dat het hoofd naar achteren slaat. Als je daar tenminste nog de tijd voor krijgt.