Papier is niet glad, zoals een mes, het lijkt op microniveau eerder op een zaag. Bij de kartelwond die dat geeft, worden er meer zenuwuiteinden beschadigd dan bij een mooie rechte snee. En aan papier snijd je je meestal met je vingertoppen, waar extreem veel zenuwuiteinden zitten.

Bovendien beweeg je je vingers veel waardoor je de wond telkens een beetje opentrekt, en ook dat doet weer pijn. Tenslotte zitten er op papier soms chemicaliën, zoals bleekmiddel, die de wond kunnen irriteren.
fremar
6 jaar geleden
jc54
6 jaar geleden
Het tweede deel van het antwoord geeft verklaring voor de pijn ná het snijden, niet voor het snijden zelf.

Andere antwoorden (2)

Omdat het snijvlak van papier enigszins ruw is, en dus een ruwe snede maakt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Juist niet ruw, maar erg scherp!
TurfGraver
6 jaar geleden
Dus de snijvlak van een zaag is ook niet scherp jodokus52?
En omdat het dus zo'n dunne "zaag" is, is de snee ook vaak relatief diep