Wat is een chiropractor ?

Ik ben vandaag naar een Chiropractor gegaan, maar wat doe die juist, enkel kraken, of wat juist ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Chiropraxie is een behandelmethode die zich bezighoudt met diagnose, behandeling en preventie van stoornissen aan het bewegingsapparaat en de effecten ervan op het functioneren van het zenuwstelsel en de hele gezondheid.

Volgens de chiropraxie bestuurt het zenuwstelsel alle processen binnen het lichaam. Aangenomen wordt dat, wanneer er binnen deze processen iets fout gaat, de oorzaak hiervoor vaak terug te vinden is in het zenuwstelsel. Deze abnormaliteiten kunnen zowel mechanisch (spier- en gewrichtspijn) als systemisch zijn (bijvoorbeeld spijsverteringsproblemen, astma, en gezichts- en gehooraandoeningen).

Chiropractoren behandelen gewrichten overal in het lichaam om mechanische problemen aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chiropraxie is een behandelmethode die zich bezig houdt met diagnose, behandeling en preventie van stoornissen aan het bewegingsapparaat en de effecten ervan op het functioneren van het zenuwstelsel en de hele gezondheid. Volgens de chiropraxie bestuurt het zenuwstelsel alle processen binnen het lichaam. Aangenomen wordt dat, wanneer er binnen deze processen iets fout gaat, de oorzaak hiervoor vaak terug te vinden is in het zenuwstelsel. Deze abnormaliteiten kunnen zowel mechanisch (spier- en gewrichtspijn) als systemisch zijn (bijvoorbeeld spijsverteringsproblemen, astma, en gezichts- en gehooraandoeningen). Chiropractoren behandelen gewrichten overal in het lichaam om mechanische problemen aan te pakken. Wanneer er sprake is van neurologische betrekking (bijvoorbeeld tintelingen in de vingers, scherpe pijnscheuten langs de achterkant van het been, enzovoort) wordt de behandeling vooral gericht op de wervelkolom. Behandelmethoden binnen de chiropractie hebben vooral betrekking op de manipulatie van gewrichten, behandeling van spieren (waaronder massage), rehabilitatie door versterkende lichamelijke oefeningen (zoals in de fysiotherapie), en daarnaast advies over de algemene gezondheid (bijvoorbeeld voedingsadvies en mentale ondersteuning) [1].
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oorspronkelijk gaat de chiropractie er vanuit dat ALLE ziektes hun oorsprong vinden in "subluxaties" van de wervelkolom. Dus dat ook infectieziekten, slecht functionerende organen en weet-ik-wat allemaal veroorzaakt worden doordat er iets niet goed zit in de rug of nek.

Ik schrijf "subluxaties" tussen aanhalingstekens, omdat intussen is aangetoond dat datgene wat chiropractors zo noemen, geen daadwerkelijke subluxaties zijn. Een subluxatie is een gedeeltelijke ontwrichting, dus wanneer een gewricht een stukje uit de kom is, maar niet helemaal. Chiropractie gaat er vanuit dat er kleine verschuivingen zijn van de wervels die allerlei klachten en ziektes veroorzaken. Dit noemen zij subluxaties, maar de wetenschappelijke geneeskunde leert ons dat iemand bij een flinke verschuiving van een wervel allerlei uitvalsverschijnselen krijgt, en dat daar waar een chiropractor op een röntgenfoto een subluxatie ziet, een radioloog op diezelfde foto niets anders ziet dan een gezonde rug. Het is dus maar zeer de vraag of wat chiropractors behandelen, wel afwijkingen zijn.

Tegenwoordig beginnen de meeste chiropractors wel terug te komen van de stelling dat alle ziektes vanuit de rug komen, en behandelen zijn vooral klachten van het bewegingsapparaat. In die zin is het wat meer opgeschoven richting de manuele geneeskunde zoals die in Nederland door fysiotherapeuten en artsen ook beoefend wordt, (na vervolgopleiding) en er zijn ook steeds meer chiropractors die hun manipulaties combineren met oefentherapie en houdingsadviezen.

Chiropractie blijft alleen een alternatieve geneeswijze, en wordt dan ook alleen vergoed wanneer je een aanvullend pakket hebt dat alternatieve therapieën vergoedt. Ook worden patiënten bijna nooit doorverwezen door hun arts, maar komen ze meestal op eigen initiatief naar de chiropractor. Ook zal een chiropractor soms voedingsadviezen geven en probeert de chiropractie van oudsher om medicatie, straling of operaties te vermijden, hoewel er tegenwoordig wel meer tolerantie is voor patiënten die bijvoorbeeld naast een chiropractische behandeling ook medicatie willen blijven gebruiken. Vanuit de reguliere geneeskunde wordt er erg sceptisch gekeken naar chiropractie, vooral omdat nooit is aangetoond dat de beweringen van chiropractors kloppen, en er ook geen enkel wetenschappelijk bewijs is voor de werkzaamheid van hun behandeling.