Tril ik door de alcohol?

Ik drink gedurende een aantal jaren zoon 3-4 biertjes per dag met een paar uitschieters bij het uitgaan, maar dit is niet meer dan 10 bier. De laatste weken begin ik echter te merken dat bij precieze taakjes mijn handen beginnen te trillen. Het viel me nu net pas op (ik heb nu 5 bier op) dat mijn handen niet trillen bij een precies taakje. Dus mijn vraag is: kan het echt zijn dat het trillen een ontwenningsverschijnsel is? Het lijkt mij een beetje overdreven aangezien ik niet vind dat ik zwaar drink. Ik weet dat ik meer dan gemiddeld drink maar ook niet veel meer. Of kan het iets anders zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind ook dat je best veel alcohol drinkt. Heb je zelf een idee waarom je dat doet? Het is bekend dat langdurig stevig alcoholgebruik ernstige lichamelijke gevolgen kan hebben. Misschien moet je voor jezelf eens deze test doen: http://www.drinktest.nl/ Dat kun je zelf nagaan of je inderdaad "geen zware drinker" bent of dat het toch anders zit. Dan weet je dat in ieder geval. Soms heb je al zo lang een "gewoonte" dat het niet meer opvalt dat het uit de hand loopt of gelopen is. Soms is het gewoon goed om zaken in je leven onder de loep te nemen en zonodig actie te ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is voor jonge gezonde mannen een "niet schadelijk" maximum gesteld van 14 glazen alcohol per week, mits verspreid over meerdere dagen (gemiddeld twee per dag). Meer alcohol drinken verhoogt in sterke mate je risico op ondermeer kanker, hersenschade, beroerte en hartziekten. Volgens het Trimbosinstituut. Het is aan jou om hier al dan niets mee te doen. Maar dan weet je in ieder geval de risico's.

Antwoorden (4)

Het zou iets anders kunnen zijn. Maar jij zit echt in een ontkenningsfase als je denkt dat je niet veel drinkt. Dit niet om hatelijk te zijn maar om je (hopelijk) aan het denken te zetten.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het officiele gemiddelde van de Nederlander is 2-3 bier per dag. Dus ontkenningsfase vind ik een beetje overdreven.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
gemiddelde alcolgebruik in Nederland is 1 glas per dag. zie de link:
http://www.artsennet.nl/Actueel/Nieuwsartikel/Gemiddeld-alcoholgebruik-een-glas-per-dag.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad: ontkenning!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontkenningsfase? Wat een onzin. Dit is een normale vraag die een normaal antwoord verdient zonder waardeoordelen van mensen die (zogenaamd of hoegenaamd) niks drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. +
De gemiddelde Nederlander drinkt 1 glas alcohol per dag.

Niet alle mensen die regelmatig of vaak alcohol tot zich nemen zijn per definitie alcoholverslaafd (alcoholist). Men spreekt van een alcoholverslaving als een man ten minste
drie glazen alcoholhoudende drank per dag nuttigt en een vrouw ten minste twee glazen.

Door de regelmaat waarmee u drinkt en de hoeveelheid alcohol, die u dan tot u neemt, zou u al in de categorie zware drinker/ alcoholverslaafd geplaatst kunnen worden.

Uw alcoholgebruik kan zeker de oorzaak zijn van uw lichamelijke klachten.

Mijn advies: praat er eens over met uw huisarts. Hij kan u advies geven, over hoe u gezonder kan leven en wat er gedaan kan worden aan de lichamelijke ongemakken.
13 jaar geleden
Je drinkt best veel, maar je hoeft natuurlijk helemaal niet verslaafd te zijn aan alcohol. Dat trillen kan te maken hebben met een ontwenningsverschijnsel; je lichaam is er nu eenmaal aan gewend, om van tijd tot tijd alcohol binnen te krijgen. (gewenning is iets anders dan verslaving!) Het is dus mogelijk dat je lichaam protesteert als dat biertje er niet op tijd aankomt, en dan ga je trillen.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, hoewel het wel een indicatie is, dat je schrijft dat je niet trilt met biertjes op.

Mijn tip: probeer het zelf eens uit. Gewoon een maand niet drinken. Dat overleef je echt wel ;-)

- Als je blijft trillen, dan heeft het niks met alcohol te maken, en zul je de oorzaak ergens anders moeten zoeken.
- En als je gedurende die maand eerst meer last krijgt van het trillen, en daarna geleidelijk minder, dan weet je precies waar het aan ligt. In dat geval kun je zelf kiezen. Last van trillende handen én lekker bier drinken, of gewoon helemaal stoppen, en geen gedoe met trillende handen meer.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed!+
Probeer eens een paar weken niet te drinken of in ieder geval minder en dagen overslaan. Gaat het trillen dan over of wordt het minder dan weet je hoe het komt en je bent meteen op de goede weg.
Hou je het niet vol dan heb je een (hopelijk) beginnend probleem. Zoek zo snel mogelijk hulp. Over het algemeen hebben mensen met een alcohol probleem eerder last van trillen als hun lichaam om alcohol vraagt. Sta daar ook eens bij stil bij je zelfdiagnose.